Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Lojalność to nuda?

27 kwietnia 2018 | Dodatki Jednodniowe
Michał Pieprzny, CEO PAYBACK Polska.
źródło: Rzeczpospolita
Michał Pieprzny, CEO PAYBACK Polska.

Lojalność klienta to ponadprzeciętna skłonność do korzystania z oferty konkretnej firmy, mimo świadomości istnienia alternatyw. Nuda. Lojalny klient najbardziej lubi kupować w konkretnym sklepie i zazwyczaj tak robi. Nuda. Lojalny klient wybaczy chwilowy problem, a nawet doceni, że udało się znaleźć rozwiązanie. Nuda. W lojalności chodzi o zaufanie i przewidywalność – relację opartą na wzajemnym zrozumieniu. Nuda. Nuda. Nuda.

Michał pieprzny

Dzięki tej nudzie firmy rosną, realizują zyski i tworzą miejsca pracy. Każda z nich dąży do pozyskania jak największej liczby lojalnych klientów, a wszystkie działania komercyjne mają właśnie na celu „wytworzenie" lojalności. Skoro lojalność to preferencja, musi wynikać z racjonalnych pobudek. Pierwszą jej podstawą jest umiejętność zaspokojenia potrzeby zakupowej klienta, czyli dostarczenie mu pożądanego produktu. Od tego punktu zaczyna się cała długa lista kolejnych czynników: cena, lokalizacja, obsługa, komunikacja, itd. Celowe dostosowanie tych wszystkich parametrów do oczekiwań klientów wpływa na ich lojalność – to są właśnie działania lojalizujące.

Zmierzch klasycznych programów lojalnościowych

A gdzie jest miejsce na program lojalnościowy? Czy jest potrzebny do budowania lojalności? Odpowiedź jest mniej oczywista, ponieważ zależy od tego, jak pytający rozumie „program lojalnościowy". Program najczęściej kojarzy się z kartą klienta, którą otrzymuje się po przekroczeniu pewnej wartości zakupów, i która uprawnia do korzystania z pewnego mechanizmu wynagradzania. Tak definiowany program może, ale nie musi pomóc w budowaniu lojalności klientów, więc można sobie bez niego bardzo dobrze radzić, skupiając się na rozwoju pozostałych elementów tzw. „value proposition" (propozycja wartości...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11038

Wydanie: 11038

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament