Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kochać każdy musi

16 lutego 2019 | Plus Minus | Marcin Kube
„Planeta singli 3”. Bójki, narkotyki, zdrady i pożar remizy, czyli tradycyjne polskie wesele (Agnieszka Więdłocha, Maciej Stuhr i, jako ksiądz, Marcin Przybylski)
źródło: materiały prasowe
„Planeta singli 3”. Bójki, narkotyki, zdrady i pożar remizy, czyli tradycyjne polskie wesele (Agnieszka Więdłocha, Maciej Stuhr i, jako ksiądz, Marcin Przybylski)
„Miszmasz, czyli kogel-mogel 3”. Powrót wnuka marnotrawnego z workiem holenderskiej marihuany  w bagażniku (Nikodem Rozbicki)
źródło: materiały prasowe
„Miszmasz, czyli kogel-mogel 3”. Powrót wnuka marnotrawnego z workiem holenderskiej marihuany w bagażniku (Nikodem Rozbicki)
„Podatek od miłości”. Nigdy nie mów kolegom z pracy, że twój tata wędkuje  (Aleksandra Domańska i Zbigniew Zamachowski)
źródło: materiały prasowe
„Podatek od miłości”. Nigdy nie mów kolegom z pracy, że twój tata wędkuje (Aleksandra Domańska i Zbigniew Zamachowski)

Komedie romantyczne są jak partie polityczne przed kampanią. Mają dobrze rozpoznany profil żelaznych „wyborców", których boją się zniechęcić. Czasem jednak walczą o nowe głosy, więc ryzykują i wysuwają odważne postulaty.

 

To nieprawda, że wszystkie komedie romantyczne, zwane też rom-komami, są takie same. Fakt, opowiadają zawsze o tym samym – o miłości, tej jednej, jedynej. Amor jednak tkwi w szczegółach i to detal najbardziej zdradza człowieka: żart rzucony mimochodem jest jak celne pytanie zadane w sondażu. Krzywe spojrzenie lub uśmiech, wyciągnięta albo odtrącona ręka, ciepłe czy może cierpkie słowo – to wszystko mówi więcej niż oficjalne deklaracje, podczas wygłaszania których człowiek kontroluje się najbardziej.

Wbrew pozorom z tych popularnych filmów, na przekór ich wygładzonej powierzchni i lekkostrawnej treści, można się dowiedzieć mnóstwa rzeczy. O ich twórcach, ale też o odbiorcach, którzy walą do kin drzwiami i oknami albo film ignorują. Czyli właśnie o elektoracie.

Wiedzą to doskonale producenci, którzy precyzyjnie kalkują każdy element filmu i planują je niczym spin doktorzy partii politycznych. Kino popularne, przeznaczone dla masowego widza, jest jak kampania wyborcza – przemyślany spektakl ze znanymi aktorami w rolach głównych. Każdy film ma swoich wyborców, ale że na końcu liczy się tylko wynik, usiłują czasem podkradać ich rywalom. Nie bez powodu mówi się, że ludzie głosują nogami. Dlatego w komedii romantycznej, tak jak w przedwyborczej strategii, nie ma miejsca na przypadek, szczegóły są...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11283

Wydanie: 11283

Zamów abonament