Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sprzedawca musi dbać o jakość produktu

14 kwietnia 2009 | Gazeta prawa i podatków

Każdy sprzedawca odpowiada wobec nabywcy za jakość zbywanego przedmiotu. W reżimach tej odpowiedzialności trzeba rozróżnić rękojmię za wady oraz gwarancję.

W ramach tej pierwszej kupujący – o ile sprzedana rzecz ma wady – może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Chyba że sprzedawca zadziała szybko i niezwłocznie bądź wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad, bądź też wady usunie.

Nieco inaczej jest przy gwarancji. Tu gwarant – czyli osoba wystawiająca dokument gwarancyjny – zobowiązuje się usunąć wady (albo dostarczyć produkt niewadliwy), jeżeli te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji. Co ważne, o ile wystawienie gwarancji zależy od woli sprzedawcy, o tyle rękojmia wynika wprost

z przepisów. Tyle tylko, że kupujący może uzgodnić ze zbywcą pewne zmiany. Wolno im mianowicie uprawnienia z rękojmi rozszerzyć, ograniczyć albo w ogóle wyłączyć.

—P.Wrz.

Brak okładki

Wydanie: 8292

Spis treści
Zamów abonament