Silikon na drodze
Nowy typ opon zmniejsza zużycie paliwa
Silikon na drodze
Spośród wszystkich zaawansowanych technologii, które można znaleźć w nowych modelach aut, najmniej doceniane są innowacje wprowadzane do konstrukcji opon. Klient kupujący samochód najczęściej nie myśli o tej części pojazdu. Opony zauważa się dopiero wtedy, gdy "złapiemy gumę", lub gdy zużyje się bieżnik i trzeba je wymienić.
Koła i opony pozostają jednak jednym z najważniejszych elementów współczesnego samochodu. Ich budowa, wbrew temu co może myśleć większość kierowców, jest bardzo skomplikowana, a skonstruowanie dobrej opony pozostaje trudnym zadaniem. "Projektowanie opony jest nadzwyczaj skomplikowaną rzeczą -- twierdzi Dieter Overhoff, inżynier z Pirelli Armstrong Tire Corporation mieszczącego się w niemieckim Breuberg. -- Z punktu widzenia fizyka, mamy tu do czynienia z bardzo dziwnym materiałem. Składniki, których używamy, nie zachowują się w sposób liniowy. Interakcje pomiędzy poszczególnymi komponentami są tego rodzaju, że nie można tego matematycznie opisać. Każdego dnia odkrywamy, że coś, co uważaliśmy wczoraj za prawdę, dziś okazuje się być pomyłką. "
Opony nie zawsze były tak skomplikowane. Jedne z pierwszych stosowane były jeszcze w londyńskich dorożkach -- wtedy rzeczywiście miały postać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta