Trudne badania, różne wyniki
Ośrodki sondażowe stosują różne metody badań czytelnictwa prasy. Każda firma podkreśla zalety własnej techniki.
Trudne badania, różne wyniki
Ewa K. Czaczkowska
Informacje o czytelnictwie prasy, czyli o stopniu zainteresowania danym tytułem, a także o strukturze odbiorców, mają strategiczne znaczenie nie tylko dla wydawców, ale i reklamodawców oraz agencji reklamowych. W Polsce badania czytelnictwa prasy prowadzi kilka ośrodków sondażowych. Różne wyniki ich pomiarów są efektem stosowania różnych metod badawczych.
Obecnie regularne badania czytelnictwa prasy prowadzi w Polsce kilka instytucji: Ośrodek Badań Prasoznawczych przy UJ w Krakowie, SMG/ KRC Poland, GfK Polonia, Estymator, RUN. W ramach badań multimedialnych zajmuje się nimi także OBOP, natomiast półtora roku temu regularne badania zarzucił Pentor. Nie zajmuje się nimi także CBOS, pomimo to, w lipcu, ośrodek ten opublikował ranking najczęściej czytanych dzienników. Nie był on jednak -- przyznaje dyrektor Lena Kolarska-Bobińska -- wynikiem typowych badań czytelniczych, ale odpowiedzi na pytania określające wskaźnik aktywności obywatelskiej respondentów.
Najdłużej, bo od pierwszej połowy lat siedemdziesiątych, regularne badania czytelnictwa gazet prowadzi ośrodek w Krakowie. Najkrótszy, kilkuletni staż mają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta