Duch słowa w muzyce
ROZMOWA
Jean Claude Malgoire, francuski instrumentalista i dyrygent
Duch słowa w muzyce
: Jak doszło do spotkania z Warszawską Operą Kameralną?
JEAN C LAUDE MALGOIRE: Dużą rolę odegrała tu Ambasada Francji w Polsce, od której otrzymałem wiadomość, iż dyrektor Stefan Sutkowski chciałby wystawić cykl oper francuskich. Tak się akurat złożyło, że w tym czasie zrealizowałem kameralną wersję "Alceste" Lully'ego. Dyrektor Sutkowski ją obejrzał i stwierdził, iż ten typ inscenizacji bardzo by go interesował. Po raz pierwszy przyjechałem do Warszawy w maju, by posłuchać śpiewaków i zastanowić się, jak można zrobić tę operę z polskimi wykonawcami. Utwory Lully'ego są tak typowo francuskie, że wiele teatrów na świecie angażuje przede wszystkim Francuzów.
I jak ocenił pan zespół warszawski?
Bardzo wysoko, naprawdę. Już w drugim dniu pobytu doszedłem do wniosku, że jest możliwa inscenizacja "Alceste" w tym teatrze. Odrzuciłem początkowy pomysł, by poprzestać jedynie na wykonaniu koncertowym, bo dzieło operowe w takiej wersji jest zawsze ułomne. Zwłaszcza w przypadku Lully'ego, który był człowiekiem teatru i przyjacielem Moliera, razem stworzyli wiele komedio-baletów. Oczywiście,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta