Powyborcze ochłodzenie
SONDAŻ "RZECZPOSPOLITEJ"
Nastroje konsumenckie w listopadzie
Powyborcze ochłodzenie
Od października do listopada nastroje konsumentów nieznacznie pogorszyły się. Zarówno oceny sytuacji bieżącej, jak i przewidywania na przyszłość są nieco bardziej pesymistyczne niż przed miesiącem. Największy wpływ na to miały w listopadzie obawy o wzrost bezrobocia w ciągu najbliższego roku oraz pesymistyczne przewidywania własnej sytuacji materialnej w najbliższych miesiącach. Obniżyła się (po 3 punkty procentowe) zarówno wartość wskaźnika skłonności do zakupów, jak i wartość wskaźnika klimatu gospodarczego. Mimo to wśród badanych dominują optymiści.
Utrzymuje się zaobserwowana w październiku tendencja do lepszej oceny sytuacji gospodarczej kraju niż własnego gospodarstwa domowego. To samo dotyczy przewidywań na przyszłość.
Wydaje się, że spadek optymizmu konsumenckiego bezpośrednio po wyborach parlamentarnych staje się regułą. Po wyborach do Sejmu w 1993 r. także zanotowano spadek wszystkich wskaźników konsumenckich i to zdecydowanie większy niż obecnie.
Ocena gospodarki
W skaźnik klimatu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta