Żeńska Zasada Teatru
Isabelle Huppert, znana z filmu Michaela Haneke „Pianistka” według powieści Elfriede Jelinek, gra tytułową rolę w tragedii „Berenika” Racine’a – wielki monolog o samotności w inscenizacji wizjonera teatru Romeo Castellucciego.
Berenika” to sztuka Racine’a o niespełnionej miłości trojga koronowanych głów. Antioch, król Komageny, kocha Berenikę, królową Palestyny/Judei, która kocha syna cesarza Wespazjana, Tytusa, ten jednak po śmierci ojca, obejmując władzę, każe Antiochowi zawiadomić Berenikę, że dla dobra Rzymu on sam musi wyrzec się miłości, ona zaś opuścić miasto.
12 marca 2024 roku idę z A.N. do Théâtre de la Ville przy Place du Châtelet na inscenizację Romeo Castellucciego. Ze sztuki Jeana Racine’a zniknęli męscy protagoniści, na scenie gra tylko Isabelle Huppert. Na plac boju wkraczają wprawdzie mężczyźni, ale po to, by tańczyć, bez słowa.
Z mojego mieszkania mam do Châtelet szybkim krokiem niespełna kwadrans. Na prapremierowe przedstawienie 354 lata temu z Bonne Nouvelle miałbym jeszcze bliżej. W nieistniejącej już rezydencji diuków Burgundii przy murze Filipa Augusta, którym średniowieczny monarcha otoczył miasto, obok zachowanej do dzisiaj gotyckiej wieży Jana Nieustraszonego, od 1634 tak zwani komedianci królewscy konkurowali z teatrem dzielnicy Marais, potem z trupą Moliera w Palais Royal obok Luwru. Jean Racine konkurował z Corneillem i Molierem, potem królowi się to znudziło i od 1680 skonsolidował siły aktorskie w Komedii Francuskiej.
Paryski bruk
W 1670 roku, kiedy w Hotel de Bourgogne odbyła się premiera „Bereniki”, Paryż otoczony...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta