Informacje
Informacje
Spadek spożycia wyrobów spirytusowych jest groźny zarówno dla gorzelni rolniczych, jak i dla przedsiębiorstw wytwarzających wódki. Na szczęście spirytus i jego pochodne można wlewać nie tylko do gardła. Drugą możliwość wykorzystania spirytusu daje transport.
W wielu krajach wypraktykowano, że dodanie do paliw silnikowych kilku procent spirytusu poprawia ich własności trakcyjne, atylko wnieznacznymstopniu podraża koszt. Przede wszystkim eliminuje zpaliw związki metali (np. ołowiu) , ogranicza zawartość tlenku węgla wspalinach oraz zawartość węglowodorów onajwyższej toksyczności. Podwyższa również liczbę oktanową paliwa.
Zbyt małe zapotrzebowanie
Dodanie do paliwa nawet kilkunastu procent etanolu nie wymaga dokonywania jakichkolwiek zmian w silnikach. W Brazylii dodaje się do paliw 22 proc. etanolu, ajego produkcja w tym kraju wynosi 13 mln msześc. rocznie. W USA dodatek etanolu do paliw wynosi 10 proc. , ajego produkcja dochodzi do blisko 5 mln msześc.
W Europie największym producentem bioetanolu są dwa kraje: Polska i Francja. W obu produkcja bioetanolu dochodzi do około 100 tys. msześc. rocznie. Możliwości firm produkujących w Polsce spirytus odwodniony, czyli inaczej etanol, sięgają co najmniej 200 mln litrów (200 tys. msześc. ) rocznie. Wistocie bardzo szybko produkcję spirytusu odwodnionego można by...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta