Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nowa szkoła po staremu

11 maja 2000 | Publicystyka, Opinie | WP
źródło: Nieznane

OŚWIATA

Założenie, że stworzenie gimnazjów wystarczy, by wyrównać szanse edukacyjne, jest absurdalne

Nowa szkoła po staremu

RYS. JANUSZ MAYK MAJEWSKI

WŁODZIMIERZ PASZYŃSKI

Reforma wystartowała pod trzema sztandarowymi hasłami: konieczności głębokich przemian programowych, upowszechnienia średniego wykształcenia, konieczności wyrównywania szans dzieci w dostępie do edukacji. Realizacja tych haseł z perspektywy doświadczeń minionego roku pozostawia wiele do życzenia.

Większość obserwatorów szkolnej sceny zgadza się z opinią, że programy nadal konstruowane są w sposób tradycyjnie akademicki, a ich niedobrą cechą jest zbędny w nowoczesnym kształceniu encyklopedyzm. Reformatorzy stworzyli więc nową podstawę programową dla klas 1 - 9.

Komentując przed niespełna rokiem jakość tego dokumentu, profesor Elżbieta Putkiewicz (z Uniwersytetu Warszawskiego) sugerowała, że najlepiej byłoby o nim zapomnieć. Podstawa, której ostateczną, oficjalną wersję opublikowano w lutym 1999 roku, nie prezentuje wyrazistej sylwetki intelektualnej absolwenta podstawówki i gimnazjum. Ogranicza się do wyliczenia treści programowych w sposób bardzo przypominający to, co znamy ze starych programów. Treści gimnazjalne w sporej części zaczerpnięte zostały z programów licealnych, i nie jest to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2007

Spis treści
Zamów abonament