Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kolejka po "Smyka"

12 października 1994 | Sport | EK

Kolejka po "Smyka"

Rozmowa z inż. Przemysławem Plecińskim z Politechniki Warszawskiej, z zespołu konstruktorów szybowca klasy światowej PW-5 "Smyk"

W marcu 1993 roku szybowiec PW-5 wygrał konkurs na jednomiejscowy szybowiec klasy światowej. Dopiero kilka dni temu podpisano ofi -cjalną umowę z FAI (Międzynarodową Federacją Lotniczą) . Co się działo przez te półtora roku?

Regulamin konkursu dawał zwycięskiemu zespołowi rok na uzyskanie certyfikatu typu, czyli świadectwa umożliwiającgo seryjną produkcję i sprzedaż każdej konstrukcji lotniczej. W konkursie u czestniczyły prototypy, uzyskanie certyfikatu wiązało się zatem z wykonaniem jednego szybowca do wytrzymałościowych prób naziemnych i dwóch kolejnych do pełnych prób w locie. Zbudowanie trzech szybowców, wykonanie prób i niezbędnych poprawek w konstrukcji, to dużo jak na jeden rok. Certyfikat otrzymaliśmy 10 marca. Kolejne pół roku trwały negocjacje, bo FAI wystąpiła z propozycją formalnego porozumienia, o którym wcześniej nie było mowy. FAI doszła jednak do wniosku, że musi zagwarantować sobie dotrzymanie przez zwycięzców głównej idei konkursu, tzn. maksymalnego rozpowszechnienia konstrukcji i udostępnienia licencji po cenach -- zwłaszcza w warunkach zachodnich -- symbolicznych. W regulaminie było zaś powiedziane, że maksymalna cena...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 295

Spis treści
Zamów abonament