Towar zaginął w drodze
- Pytanie o VAT: Towar zaginął w drodze
- Czekamy na zgłoszenia - konkurs na obsługę klienta zorganizowany przez "Rzeczpospolitą" i Energis Polska Pytanie o VAT - wiele zależy od tego, w jaki sposób kupujący i sprzedający umówili się w sprawie dostawy
Towar zaginął w drodze
W drodze od kontrahenta zaginął mi towar. Razem wieziono fakturę, więc nie mam nawet dokumentu, który mógłby stanowić podstawę odliczenia podatku naliczonego, który zapłaciłem w cenie nabytego towaru. Czy bezpowrotnie utraciłem prawo do odliczenia? Jeżeli nie, to w jakim czasie i na podstawie jakiego dokumentu mogę z niego skorzystać?
Wiele zależy od tego, w jaki sposób kupujący i sprzedający umówili się w sprawie dostawy. Jeżeli towar miał być dostarczony przez sprzedawcę lub na jego koszt do magazynów nabywcy, to bierze on na siebie ryzyko jego utraty lub uszkodzenia. Kupujący nie ponosi z tego tytułu żadnych konsekwencji. Całą sprawę traktuje się tak, jakby transakcja nie została sfinalizowana, a nabywca towaru nie odebrał. Nie można jednak zapomnieć, że sprzedawca fakturę wystawił, więc z jego punktu widzenia doszło do transakcji. Jedynym rozwiązaniem jest anulowanie faktury, która do niczego nie jest przecież potrzebna, jeżeli faktycznie nie doszło do transakcji. Urząd skarbowy może jednak powołać się na art.
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta