Firmy wydają mniej pieniędzy na badania rynku
Firmy wydają mniej pieniędzy na badania rynku
Skutki złej koniunktury rynek badań marketingowych odczuł z pewnym opóźnieniem, ale teraz już wiadomo, że jego tegoroczny wzrost wyniesie kilkanaście procent, a więc mniej niż w roku ubiegłym. Prawdziwy kryzys może przyjść w przyszłym roku.
Dotychczas wydatki na badania rosły niezwykle dynamicznie. W 1999 r. - jak wynika z danych Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii - pochłonęły w Polsce ponad 253 mln zł, a w roku 2000 już prawie 306 mln zł. Mimo to wydatki na badania w naszym kraju są dwadzieścia cztery razy niższe niż w Niemczech oraz cztery i pół razy mniejsze niż w Holandii.
- Badania rynku są trwałym elementem działań marketingowych w Europie - mówi Jan Garlicki, prezes PTBRiO. - Polscy menedżerowie agencji badawczych nie spodziewają się w tym roku aż tak dynamicznego wzrostu tych wydatków jak w latach poprzednich. Szacują, że wyniesie kilkanaście procent.
Według danych PTBRiO, na rynku badań marketingowych działa 60 firm. 33 proc. to podmioty z kapitałem zagranicznym, które mają 66-proc. udział w rynku. Pierwszych pięć największych agencji badawczych ma połowę polskiego rynku. Są to: SMG/KRC Polska,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta