Rekordowe przęsło ze stali
- Kraków: Nowa inwestycja drogowa
- Toruń: Termomodernizacja z Duńczykami Kraków Nowa inwestycja drogowa
Rekordowe przęsło ze stali
Nowy most obywa się bez podpory - brzegi rzeki spina najdłuższe w Polsce stalowe przęsło: 169- metrowe.
FOT. DAMIAN JASICA
Kraków wzbogacił się o kolejną przeprawę przez Wisłę, drugą w tym roku - most Kotlarski. Odznacza się on niezwykłą formą i unikatową w skali światowej konstrukcją. Podczas uroczystości otwarcia mostu władze miasta zapomniały jednak o jego autorach.
Nowy most jest częścią planowanej Trasy Kotlarskiej, która zamknie drugą obwodnicę Krakowa, po blisko stu latach jej budowania.
Futurystyczna wizja
W podwawelskim grodzie były dotąd dwa stalowe mosty łukowe, drogowy i kolejowy. Obydwa trzyprzęsłowe, z dwiema podporami w nurcie wody. Nowy most obywa się bez podpory - brzegi rzeki spina najdłuższe w Polsce stalowe przęsło: 169 m. Szerokość też jest imponująca - 37 m. Największą osobliwością tej konstrukcji jest jednak podwójny łuk. Tradycyjnie pomost komunikacyjny albo jest podwieszony pod wysoko wypiętrzonym łukiem, albo wspiera się na łuku, który jest pod nim. Pomost działa jak cięciwa, która napina łuk. W tym przypadku napina aż dwa: górny i dolny, wygięty w kierunku wody. Dzięki takiemu rozkładowi sił górny
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta