Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Analitycy stawiają na Michelina

07 lutego 2003 | Ekonomia | TŚ

Przemysł oponiarski Nadzieje na poprawę zysków

Analitycy stawiają na Michelina

  • Spółki oponiarskie: Rosną ceny ich akcji

Wykres

Jaki będzie 2003 r. w branży oponiarskiej? Analitycy sądzą, że nie gorszy niż 2002 r., który w sumie trzeba zaliczyć do udanych. Spośród globalnych firm za najatrakcyjniejszą dla inwestorów najczęściej uznawany jest francuski Michelin, właściciel kontrolnego pakietu akcji w olsztyńskim Stomilu.

Teoretycznie przemysł oponiarski nie należy do branż cyklicznych, bo 70 - 80 proc. przychodów pochodzi z rynku wymiany (70 proc. w przypadku opon do samochodów osobowych i 85 proc. w przypadku opon do ciężarówek). Mimo to w firmach tej branży występują duże wahania. Są one związane z cenami surowców (stanowią ok. 22 proc. sprzedaży), a także z dużym udziałem (45 proc.) kosztów stałych w kosztach ogółem. Nie bez znaczenia jest też jakość, co najlepiej widać po załamaniu się sprzedaży opon Firestone (grupa Bridgestone) po ujawnieniu informacji, że ich wady były powodem wielu wypadków w USA.

Zgodne podwyżki

W II połowie 2002 r. w związku ze wzrostem kosztów surowców ceny opon na rynku wymiany wzrosły o ok. 4 proc. Z podwyżek nie wyłamał się żaden z liczących się producentów. Choć nie można...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2843

Spis treści
Zamów abonament