Analitycy stawiają na Michelina
Analitycy stawiają na Michelina
- Spółki oponiarskie: Rosną ceny ich akcji
Wykres
Jaki będzie 2003 r. w branży oponiarskiej? Analitycy sądzą, że nie gorszy niż 2002 r., który w sumie trzeba zaliczyć do udanych. Spośród globalnych firm za najatrakcyjniejszą dla inwestorów najczęściej uznawany jest francuski Michelin, właściciel kontrolnego pakietu akcji w olsztyńskim Stomilu.
Teoretycznie przemysł oponiarski nie należy do branż cyklicznych, bo 70 - 80 proc. przychodów pochodzi z rynku wymiany (70 proc. w przypadku opon do samochodów osobowych i 85 proc. w przypadku opon do ciężarówek). Mimo to w firmach tej branży występują duże wahania. Są one związane z cenami surowców (stanowią ok. 22 proc. sprzedaży), a także z dużym udziałem (45 proc.) kosztów stałych w kosztach ogółem. Nie bez znaczenia jest też jakość, co najlepiej widać po załamaniu się sprzedaży opon Firestone (grupa Bridgestone) po ujawnieniu informacji, że ich wady były powodem wielu wypadków w USA.
Zgodne podwyżki
W II połowie 2002 r. w związku ze wzrostem kosztów surowców ceny opon na rynku wymiany wzrosły o ok. 4 proc. Z podwyżek nie wyłamał się żaden z liczących się producentów. Choć nie można...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta