Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Dookoła świata

01 lipca 2003 | Moje Auto | RP
źródło: Nieznane

30 czerwca minęło 30 lat od pobicia przez polskiego fiata 125p rekordów prędkości

Dookoła świata

Jednym z największych wyczynów krajowego automobilizmu było zdobycie przez polskiego fiata 125p międzynarodowych rekordów prędkości na dystansach 25 000 km, 25 000 mil i 50 000 km.

(c) ARCHIWUM

Projekt pobicia rekordu prędkości na dystansie 25 000 km narodził się zimą 1973 roku. Pomysłodawcami byli Sobiesław Zasada i Robert Mucha, a nietypowa impreza miała rozsławić najnowszy produkt FSO.

Zasada (rajdowy mistrz Europy z lat 1966, 1967 i 1971) wspomina importowane w latach pięćdziesiątych przez PZMot dla zawodników simki aronde, które miały napisy informujące, że ten samochód ma rekord świata - chodziło o rekord prędkości jazdy na dystansie 25 000 km, wynoszący 117,6 km/h. Zarówno Zasada, jak i Mucha, wówczas kierowca Ośrodka Sportu Samochodowego (OSS) FSO i zwycięzca (razem z pilotem Lechem Jaworowiczem) Rajdu Monte Carlo z 1972 roku w klasie 1300 - 1600 cm sześc. (24. miejsce w klasyfikacji generalnej) uważali, że polski fiat może pobić ten rekord. Jerzy Bielecki, dyrektor naczelny fabryki, entuzjastycznie odniósł się do pomysłu. Jedynie Tadeusz Wrzaszczyk, ówczesny minister przemysłu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2962

Spis treści

Konflikt na Bliskim Wschodzie

Zamów abonament