Dookoła świata
Dookoła świata
Jednym z największych wyczynów krajowego automobilizmu było zdobycie przez polskiego fiata 125p międzynarodowych rekordów prędkości na dystansach 25 000 km, 25 000 mil i 50 000 km.
(c) ARCHIWUM
Projekt pobicia rekordu prędkości na dystansie 25 000 km narodził się zimą 1973 roku. Pomysłodawcami byli Sobiesław Zasada i Robert Mucha, a nietypowa impreza miała rozsławić najnowszy produkt FSO.
Zasada (rajdowy mistrz Europy z lat 1966, 1967 i 1971) wspomina importowane w latach pięćdziesiątych przez PZMot dla zawodników simki aronde, które miały napisy informujące, że ten samochód ma rekord świata - chodziło o rekord prędkości jazdy na dystansie 25 000 km, wynoszący 117,6 km/h. Zarówno Zasada, jak i Mucha, wówczas kierowca Ośrodka Sportu Samochodowego (OSS) FSO i zwycięzca (razem z pilotem Lechem Jaworowiczem) Rajdu Monte Carlo z 1972 roku w klasie 1300 - 1600 cm sześc. (24. miejsce w klasyfikacji generalnej) uważali, że polski fiat może pobić ten rekord. Jerzy Bielecki, dyrektor naczelny fabryki, entuzjastycznie odniósł się do pomysłu. Jedynie Tadeusz Wrzaszczyk, ówczesny minister przemysłu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta