Rabat czy nagroda
Premia pieniężna dla kontrahenta
Rabat czy nagroda?
Wokół opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom narosło ostatnio wiele wątpliwości. Wśród organów podatkowych przeważa pogląd, że są one formą rabatu, a więc obniżają obrót dla celów VAT. W konsekwencji więc powinny obniżać i przychód dla celów podatku dochodowego. Tymczasem z wyjaśnień urzędów skarbowych i Ministerstwa Finansów wynika, że trzeba zaliczać je do kosztów uzyskania przychodu.
Spory dotyczące charakteru wypłacanych kontrahentom premii pieniężnych toczą się głównie na gruncie ustawy o VAT . Jednak ich właściwa kwalifikacja nie pozostaje również obojętna dla celów podatku dochodowego.
Poglądy w sprawie podatkowej kwalifikacji premii pieniężnych uległy pewnej ewolucji. Początkowo organy podatkowe przychylały się do stanowiska przedstawionego w piśmie Ministerstwa Finansów z 5 sierpnia 1997 r. (nr PP4-761/29/97/EF). Stwierdzono w nim, że udzielanie premii pieniężnych, będących elementem transakcji sprzedaży między stronami umowy, nie należy do żadnego rodzaju czynności wymienionych w ustawie o VAT, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia pieniężna nie może być również traktowana jako rabat, nie może zatem zmniejszać obrotu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta