Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Rabat czy nagroda

23 października 2003 | Dobra firma | PW

PODATKI W FIRMIE

Premia pieniężna dla kontrahenta

Rabat czy nagroda?

Wokół opodatkowania premii pieniężnych wypłacanych kontrahentom narosło ostatnio wiele wątpliwości. Wśród organów podatkowych przeważa pogląd, że są one formą rabatu, a więc obniżają obrót dla celów VAT. W konsekwencji więc powinny obniżać i przychód dla celów podatku dochodowego. Tymczasem z wyjaśnień urzędów skarbowych i Ministerstwa Finansów wynika, że trzeba zaliczać je do kosztów uzyskania przychodu.

Spory dotyczące charakteru wypłacanych kontrahentom premii pieniężnych toczą się głównie na gruncie ustawy o VAT . Jednak ich właściwa kwalifikacja nie pozostaje również obojętna dla celów podatku dochodowego.

Poglądy w sprawie podatkowej kwalifikacji premii pieniężnych uległy pewnej ewolucji. Początkowo organy podatkowe przychylały się do stanowiska przedstawionego w piśmie Ministerstwa Finansów z 5 sierpnia 1997 r. (nr PP4-761/29/97/EF). Stwierdzono w nim, że udzielanie premii pieniężnych, będących elementem transakcji sprzedaży między stronami umowy, nie należy do żadnego rodzaju czynności wymienionych w ustawie o VAT, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Premia pieniężna nie może być również traktowana jako rabat, nie może zatem zmniejszać obrotu...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 3059

Spis treści
Zamów abonament