Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przedstawiać, nie straszyć

17 maja 1995 | Media, Internet | IZ

Reklama społeczna

Przedstawiać, nie straszyć

Każdego roku na festiwalach zagranicznych obok filmów reklamujących produkty lub firmy prezentowane i nagradzane są reklamy społeczne. Każdego dnia w zachodnich stacjach telewizyjnych są one emitowane między reklamami jogurtów, proszków do prania i karmy dla psów. W Polsce ta forma nie zajęła jeszcze należnego jej miejsca.

Reklama społeczna wykorzystuje środki oddziaływania reklamy komercyjnej, ale jej treść skierowana jest przeciwko rozmaitym patologiom i zagadnieniom społecznym. Temat decyduje o charakterze przekazu. Jeśli reklama społeczna podejmuje kwestię narkomanii, to jej zadaniem jest wywołanie skojarzeń negatywnych. Jeśli dotyczy regularnych badań lekarskich ułatwiających wczesne rozpoznanie choroby, to powinna raczej agitować. Z doświadczeń twórców wynika, że naturalistyczne przedstawienie problemu nie zawsze implikuje pożądaną reakcję odbiorcy. Często natomiast wyzwala "mechanizm obronny"; przykrych informacji nie przyjmujemy do wiadomości. Fakt, że mogłyby nas dotyczyć, przeraża nas. Reklama powinna zatem sygnalizować problem, przedstawiać zjawisko, informować o zagrożeniach lub ewentualnych korzyściach, ale nie straszyć.

Chociaż reklama społeczna dotyczy zupełnie innych, niż komercyjna, dziedzin życia, opiera się na tym samym sposobie komunikacji. Jak w każdej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 481

Spis treści
Zamów abonament