Przedstawiać, nie straszyć
Reklama społeczna
Przedstawiać, nie straszyć
Każdego roku na festiwalach zagranicznych obok filmów reklamujących produkty lub firmy prezentowane i nagradzane są reklamy społeczne. Każdego dnia w zachodnich stacjach telewizyjnych są one emitowane między reklamami jogurtów, proszków do prania i karmy dla psów. W Polsce ta forma nie zajęła jeszcze należnego jej miejsca.
Reklama społeczna wykorzystuje środki oddziaływania reklamy komercyjnej, ale jej treść skierowana jest przeciwko rozmaitym patologiom i zagadnieniom społecznym. Temat decyduje o charakterze przekazu. Jeśli reklama społeczna podejmuje kwestię narkomanii, to jej zadaniem jest wywołanie skojarzeń negatywnych. Jeśli dotyczy regularnych badań lekarskich ułatwiających wczesne rozpoznanie choroby, to powinna raczej agitować. Z doświadczeń twórców wynika, że naturalistyczne przedstawienie problemu nie zawsze implikuje pożądaną reakcję odbiorcy. Często natomiast wyzwala "mechanizm obronny"; przykrych informacji nie przyjmujemy do wiadomości. Fakt, że mogłyby nas dotyczyć, przeraża nas. Reklama powinna zatem sygnalizować problem, przedstawiać zjawisko, informować o zagrożeniach lub ewentualnych korzyściach, ale nie straszyć.
Chociaż reklama społeczna dotyczy zupełnie innych, niż komercyjna, dziedzin życia, opiera się na tym samym sposobie komunikacji. Jak w każdej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta