Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Informacje

16 czerwca 1993 | Nauka i Technika | TB

Informacje

Z oszczędniejszym silnikiem

Amerykańska Krajowa Agencja Aeronautyki i Badania Przestrzeni Kosmicznej (NASA) rozpoczęła próby z nowym silnikiem, przeznaczonym do samolotów nie przekraczających prędkości rozchodzenia się dźwięku. Pozwala on zmniejszyć o 10-12 proc. zużycie paliwa i ograniczyć natężenie hałasu. Zdaniem specjalistów jeszcze przed końcem obecnego stulecia powinien być gotowy silnik ADP (Advanced Ducted Propulsor) , który planuje się montować w samolotach pasażerskich o 300-700 miejscach. Jedną ze szczególnych jego cech jest możliwość zmiany kąta usta-wienia łopatek śmigieł w zależności od sytuacji -- startu, lotu bądź lądowania. Przy tym ostatnim nie trzeba będzie włączać wstecznego cyklu pracy dla wytrącenia przez maszynę szybkości. Silnik jest wspólnym dziełem amerykańskiego koncernu Pratt and Whitney, niemieckiego Motoren und Turbinen Union i włoskiego Fiata Avio.

T. B.

Brak okładki

Wydanie: 61

Spis treści
Zamów abonament