Co zrobić, gdy klient nie płaci
Gdy nierzetelnym płatnikiem jest przedsiębiorca, sprawa jest w miarę prosta. Choć i tu dochodzi do sporów, które swój finał znajdują w sądzie. Gorzej, gdy niesolidnym klientem jest konsument.
Gdy dłużnikiem jest firma PRZYKŁADFirma A sprzedała towar firmie B. Ta jednak za niego nie zapłaciła w umówionym terminie. Nie chcąc dłużej czekać na należność, firma A przelała swoją wierzytelność względem B na firmę windykacyjną. Czy było to dozwolone? Tak, o ile taki przelew nie był sprzeczny z ustawą, zastrzeżeniem umownym albo właściwością zobowiązania. Tak wynika z art. 509 kodeksu cywilnego.
Zastrzeżenie umowne to zapis w umowie wykluczający możliwość przelewu. Wymowę tego zakazu łagodzi art. 514 k.c.
Gdy dłużnikiem jest konsument PRZYKŁADFirma A jest operatorem sieci komórkowej. Zawarła umowę z Piotrem Z. na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Pan Piotr nie płacił jednak za usługi. Tracąc cierpliwość, firma A postanowiła przelać swoją wierzytelność względem pana Piotra na firmę windykacyjną. Czy było to dozwolone? W art. 509 k.c. nie jest powiedziane, czy chodzi o przelew wyłącznie, gdy dłużnikiem jest przedsiębiorca, czy również, gdy jest nim konsument. Można by więc...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta