Kierowców można zatrudniać w mieszanym systemie czasu pracy
Firma naszego czytelnika zatrudnia kierowców wykonujących usługi turystyczne. Z listu czytelnika wynika, że w firmie przyjęto mieszany system czasu pracy. Kierowcy mają też dyżury. Czytelnik nie jest jednak pewien, czy prawidłowo planuje i rozlicza czas pracy kierowców (patrz problem czytelnika).
Trudno precyzyjnie odpowiedzieć na jego pytanie, ponieważ nie wiemy, jaki zastosował harmonogram czasu pracy. Prawdopodobnie jednak czytelnik popełnił dwa błędy. Najpierw pokażemy, na czym one polegają, a następnie omówimy zakres czasu pracy kierowców, w odniesieniu do sytuacji przedstawionej przez czytelnika.
BŁĄD 1. przerwa była na raty i trwała dłużej niż 5 godzinCzytelnik nieprawidłowo zastosował przerwę w równoważnym systemie czasu pracy. Dlaczego? Po pierwsze, przerwa składała się z trzech części (2 godziny, kolejne 2 godziny oraz godzina i 15 minut), a przepisy o czasie pracy zabraniają dzielenia przerw.
Po drugie, przerwa była o 15 minut dłuższa, niż pozwala na to przerywany czas pracy. W tym systemie przerwa nie może być dłuższa niż 5 godzin. Ponadto...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta