Więcej światła!
Lampy wyładowcze zastępują halogenowe
Więcej światła!
Choć wiele lat minęło od czasów, kiedy po drogach jeździły auta wyposażone w lampy naftowe czy karbidowe, tytułowe zawołanie wciąż pozostaje aktualne. Prowadzenie samochodu w porze nocnej nie jest groźną loterią tylko wtedy, gdy kierowca widzi drogę na odcinku potrzebnym do ominięcia przeszkody lub zatrzymania pojazdu. W pewnej sprzeczności stoi z tym postulat nieoślepiania prowadzących auta nadjeżdżające ze strony przeciwnej. Konstruktorzy od lat prześcigają się więc w projektowaniu luster, które jak najlepiej łączyłyby potrzebne kierowcom właściwości. Nowe rozwiązania obejmują wykorzystanie całej powierzchni reflektora i zastosowanie lamp wyładowczych w miejsce halogenowych.
Wprowadzone na przełomie lat 60. i 70. żarówki halogenowe nie zmieniły zasadniczo zasad konstrukcji reflektorów w samochodach użytkowych. Pierwsza H 1 Philipsa była jednowłóknowa, jednak rynek szybko zdominowała dwuwłóknowa żarówka H 4, która pozwalała projektować lampy zespolone wytwarzające oba potrzebne strumienie światła -- mijania i drogowe -- w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta