Wielcy omijają Polskę
Posłowie Jerzy Polaczek i Kazimierz Smoliński twierdzą, że Polska straci ruch tranzytowy pomiędzy Skandynawią i Europą Południową. Alarmują, że istnieje zagrożenie utraty przez Polskę kontroli nad korytarzem kolejowym z Berlina do Moskwy oraz z Gdyni przez Katowice do Włoch, ale branża uważa, że obawy są przesadzone, a do zdobycia tranzytu niezbędne jest sprzymierzenie się z dużymi firmami logistycznymi
Posłowie uważają, że Parlament Europejski, włączając polskie odcinki do europejskich kolejowych korytarzy towarowych (rozporządzenie 913 z 22 września 2010 roku), podporządkował je bez żadnych korzyści dla strony polskiej międzynarodowemu zarządowi decydującemu o sposobie wykorzystania i wymaganiach inwestycyjnych.
„Mocą tego rozporządzenia – piszą autorzy – powstaje na obszarze Wspólnoty dziewięć kolejowych korytarzy towarowych, z których następujące dwa przebiegają przez Polskę: korytarz północ – południe (P-P), biegnący z Gdyni przez Katowice, Wiedeń, Klagenfurt, Udine, Wenecję i dalej na południe Włoch; korytarz wschód – zachód (W-Z), biegnący z Bremerhaven, przez Berlin, Warszawę, Terespol do granicy polsko-białoruskiej (z odgałęzieniem do Kowna). Uruchomienie ww. korytarzy ma nastąpić w
2015 roku, a zgodnie z zapisem w punkcie 11 preambuły do rozporządzenia pierwszeństwo przejazdu nimi będą miały pociągi towarowe. O...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta