Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Krążowniki „pierwszej rangi”

26 listopada 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Krzysztof Kubiak
Rosyjski okręt podwodny w służbie rosyjskiej Floty Północnej
źródło: RIA NOVOSTI
Rosyjski okręt podwodny w służbie rosyjskiej Floty Północnej
Kpt. I rangi Giennadij Liaczin, dowódca „Kurska”
źródło: EAST NEWS
Kpt. I rangi Giennadij Liaczin, dowódca „Kurska”
Załoga „Kurska”  na pokładzie okrętu podczas święta rosyjskiej marynarki wojennej
źródło: Sipa Press
Załoga „Kurska” na pokładzie okrętu podczas święta rosyjskiej marynarki wojennej
Śruby okrętu podwodnego „Tomsk” projektu 949A (Oscar II)
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Śruby okrętu podwodnego „Tomsk” projektu 949A (Oscar II)
Pocisk balistyczny kompleksu P-700-Granit-1S
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Pocisk balistyczny kompleksu P-700-Granit-1S
Załadunek pocisków kompleksu  P-700-Granit na pokład rosyjskiego okrętu
źródło: EAST NEWS
Załadunek pocisków kompleksu P-700-Granit na pokład rosyjskiego okrętu
Kpt. I rangi Giennadij Liaczin na stanowisku dowodzenia „Kurska” , 1996 r.
źródło: Sipa Press
Kpt. I rangi Giennadij Liaczin na stanowisku dowodzenia „Kurska” , 1996 r.
Marynarze i ich rodziny przy „Kursku”, lata 90. XX w.
źródło: AFP
Marynarze i ich rodziny przy „Kursku”, lata 90. XX w.
Okręt podwodny projektu 949
źródło: EAST NEWS
Okręt podwodny projektu 949
 „Kursk” podczas rejsu, lata 90. XX w.
źródło: EAST NEWS
„Kursk” podczas rejsu, lata 90. XX w.
„Kursk” w bazie Widajewo niedaleko Murmańska
źródło: EAST NEWS
„Kursk” w bazie Widajewo niedaleko Murmańska
„Kursk” w doku w Siewieromorsku, lata 90. XX w.
źródło: EAST NEWS
„Kursk” w doku w Siewieromorsku, lata 90. XX w.
Rosyjski krążownik atomowy „Piotr Wielikij”, który brał udział w akcji ratowniczej po katastrofie „Kurska”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Rosyjski krążownik atomowy „Piotr Wielikij”, który brał udział w akcji ratowniczej po katastrofie „Kurska”
Kiosk rosyjskiego pojazdu ratowniczego Poisk-2 projektu 1832
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Kiosk rosyjskiego pojazdu ratowniczego Poisk-2 projektu 1832
Rosyjski okręt ratowniczy „Michaił Rudnickij”, z którego nurkowie próbowali się dostać do wraku „Kurska”
źródło: AFP
Rosyjski okręt ratowniczy „Michaił Rudnickij”, z którego nurkowie próbowali się dostać do wraku „Kurska”
Prezydent Putin spotyka się z rodzinami marynarzy „Kurska”, 22 sierpnia 2000 r.
źródło: EAST NEWS
Prezydent Putin spotyka się z rodzinami marynarzy „Kurska”, 22 sierpnia 2000 r.
 Rosyjskie okręty podwodne projektu 949A
źródło: AP Photo
Rosyjskie okręty podwodne projektu 949A
 Rosyjskie okręty podwodne projektu 949A
źródło: RIA NOVOSTI
Rosyjskie okręty podwodne projektu 949A
 Rosyjskie okręty podwodne projektu 949A
źródło: RIA NOVOSTI
Rosyjskie okręty podwodne projektu 949A
Rosyjski atomowy okręt podwodny projeku 971 Szczuka B (w kodzie NATO Akuła)
źródło: EAST NEWS
Rosyjski atomowy okręt podwodny projeku 971 Szczuka B (w kodzie NATO Akuła)
Znak K-141 „Kursk” widoczny na wydobytej części okrętu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Znak K-141 „Kursk” widoczny na wydobytej części okrętu
Platforma umieszczona nad wrakiem „Kurska” na Morzu Barentsa, listopad 2000 r.
źródło: AFP
Platforma umieszczona nad wrakiem „Kurska” na Morzu Barentsa, listopad 2000 r.
Brytyjski batyskaf ratowniczy LR5
źródło: EAST NEWS
Brytyjski batyskaf ratowniczy LR5
Zniszczone wnętrze „Kurska”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Zniszczone wnętrze „Kurska”
„Kursk” – część kadłuba wyciągnięta z Morza Barentsa
źródło: AP Photo
„Kursk” – część kadłuba wyciągnięta z Morza Barentsa
Elementy wyposażenia wydobyte z wraku „Kurska”
źródło: EAST NEWS
Elementy wyposażenia wydobyte z wraku „Kurska”
 Uszkodzona wyrzutnia pocisków balistycznych na „Kursku”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Uszkodzona wyrzutnia pocisków balistycznych na „Kursku”
Adm. Pobożij, szef sztabu rosyjskiej marynarki, przybywa do Kwatery Głównej NATO na rozmowy o wspólnej akcji ratowania załogi „Kurska”, 16 sierpnia 2000 r.
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Adm. Pobożij, szef sztabu rosyjskiej marynarki, przybywa do Kwatery Głównej NATO na rozmowy o wspólnej akcji ratowania załogi „Kurska”, 16 sierpnia 2000 r.
Pomnik marynarzy, którzy zginęli na „Kursku”, z elementem kiosku okrętu
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Pomnik marynarzy, którzy zginęli na „Kursku”, z elementem kiosku okrętu
Medal upamiętniający tragedię „Kurska”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Medal upamiętniający tragedię „Kurska”
Medal upamiętniający tragedię „Kurska”
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Medal upamiętniający tragedię „Kurska”
Zapiski Dymitra Kolesnikowa dokonane tuż przed śmiercią
źródło: Archiwum „Mówią Wieki"
Zapiski Dymitra Kolesnikowa dokonane tuż przed śmiercią

Tragedia „Kurska” w 2000 roku była kolejną odsłoną „milczącej wojny” prowadzonej od dziesiątek lat pod powierzchnią mórz i oceanów. Rozpoczęła się ona wraz z wejściem do służby w siłach morskich USA i ZSRS jednostek z napędem nuklearnym i... trwa do dziś. Bezmiar oceanicznej toni przemierzają atomowe okręty podwodne uzbrojone w rakiety balistyczne, z za nimi podążają „myśliwcy” – wielozadaniowe atomowe okręty podwodne.

„Kursk" (numer taktyczny K-141) to okręt sowieckiego projektu 949A (Anatiej, w kodzie NATO – Oscar II). Tworzą one trzecią generację sowieckich (rosyjskich) atomowych okrętów podwodnych uzbrojonych w ciężkie rakiety przeciwokrętowe. Głównym zadaniem oskarów było i pozostaje zwalczanie zespołów okrętów nawodnych, przede wszystkim lotniskowcowych grup uderzeniowych. Podczas  wojny miały one zapewnić przerwanie atlantyckiej komunikacji sojuszu zachodniego i uniemożliwienie przerzutu sił ze Stanów Zjednoczonych na europejski teatr wojenny.

Sprecyzowane przez sowiecką marynarkę wymagania techniczne Projektu 949 przekazano zespołowi konstrukcyjnemu kierowanemu przez Pawła Pustyncewa (w 1977 roku jego obowiązki przejął Igor Bazanow) w 1969 roku. Stępkę pod pierwszy okręt położono w 1977 lub 1978 roku, a do służby wszedł on 30 grudnia 1980 roku. Łącznie ukoń-czono 13 oskarów – wszystkie powstały w Siewierodwińsku, w stoczni nr 402. Obecnie służbę pełni dziewięć okrętów typu Oscar I i Oscar II. Oprócz utraconego „Kurska" dwa inne wycofano z eksploatacji z przyczyn technicznych.

Stępkę pod „Kursk" położono w 1992 roku, wodowanie kadłuba odbyło się dwa lata później. Służbę we flocie Federacji Rosyjskiej okręt rozpoczął 20 stycznia 1995 roku. Miał 13 400 t wyporności nawodnej i 18 tys. t wyporności podwodnej przy długości 154,0 m, szero-kości...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9091

Wydanie: 9091

Spis treści
Zamów abonament