Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Głodówka z historią w tle

31 marca 2012 | Kraj | Artur Grabek
Rekonstrukcje historyczne, jak ta epizodów  Powstania Warszawskiego (zorganizowana w 2008 r.  w stolicy) ściągają tłumy widzów, pokazując,  że zainteresowanie historią  jest ogromne. Jak w równie atrakcyjny sposób uczyć jej  w szkole?
autor zdjęcia: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
Rekonstrukcje historyczne, jak ta epizodów Powstania Warszawskiego (zorganizowana w 2008 r. w stolicy) ściągają tłumy widzów, pokazując, że zainteresowanie historią jest ogromne. Jak w równie atrakcyjny sposób uczyć jej w szkole?
Minister finansów Krystyna Szumilas krytykom reformy odpowiada, że lekcji historii przybędzie
autor zdjęcia: Sławomir Mielnik
źródło: Fotorzepa
Minister finansów Krystyna Szumilas krytykom reformy odpowiada, że lekcji historii przybędzie

Reforma edukacji pod ostrzałem krytyki. Powraca spór o to, jak ma uczyć współczesna polska szkoła

Za sprawą dawnych opozycjonistów z czasów PRL, którzy zorganizowali w Krakowie głodówkę przeciwko zmianom w systemie kształcenia – powraca temat reformy szkoły. Na sztandary trafiło hasło, że nowa podstawa programowa ogranicza nauczanie historii.

Protestujących poparli m. in. naukowcy i studenci historii na UJ. Sprawę podjęli politycy, w środę nad reformą debatował Sejm. – Co zagraża polskiej szkole, że wokół mnożą się protesty w jej obronie? – pytał poseł PiS, historyk Ryszard Terlecki.

Minister edukacji Krystyna Szumilas policzyła godziny i przekonuje, że lekcji historii będzie teraz więcej. Ale dyskusja nie dotyczy liczby godzin lekcyjnych, ale tego, czy szkoła ma kształtować świadomość i tożsamość młodego człowieka, czy jedynie dawać mu umiejętności, dzięki którym dostanie się na studia.

Utracona ciągłość?

Odpowiedzmy na pytanie, na czym polega istota reformy, która w 2009 r. weszła do gimnazjów, a od września tego roku zacznie obowiązywać w szkołach ponadgimnazjalnych.

Otóż szkoły te zostały połączone jednym, czteroletnim programem. Uczeń rozpoczyna naukę przedmiotu w I klasie gimnazjum, a kończy ją wraz z końcem nauki w I klasie liceum czy technikum. Potem musi wybrać od dwóch do czterech przedmiotów, które będzie realizował w formule rozszerzonej. Poza nimi aż do matury obowiązkowo...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9197

Wydanie: 9197

Spis treści
Zamów abonament