Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kręcenie filmu – akt intymny

28 stycznia 2013 | Kultura | Jacek Tomczuk
Mariusz Grzegorzek – scenarzysta, reżyser filmowy i teatralny. Rocznik 1962. Od 1989 roku wykładowca,  a obecnie rektor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej  i Teatralnej  w Łodzi. Nakręcił „Jestem twój”, „Królowa aniołów”, „Rozmowa  z człowiekiem  z szafy”. Ale też krótkometrażowe „Arvo Pärt. Gra liczb”, „Meredith”, „Ars nova.  El libre vermell. Pieśni pielgrzymujących do klasztoru Monserrat. Katalonia,  XIX w”. Regularnie reżyseruje  w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi
autor zdjęcia: Beata Kitowska
źródło: Fotorzepa
Mariusz Grzegorzek – scenarzysta, reżyser filmowy i teatralny. Rocznik 1962. Od 1989 roku wykładowca, a obecnie rektor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Nakręcił „Jestem twój”, „Królowa aniołów”, „Rozmowa z człowiekiem z szafy”. Ale też krótkometrażowe „Arvo Pärt. Gra liczb”, „Meredith”, „Ars nova. El libre vermell. Pieśni pielgrzymujących do klasztoru Monserrat. Katalonia, XIX w”. Regularnie reżyseruje w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi

Rozmowa z Mariuszem Grzegorzekiem, rektorem Filmówki, o kształceniu reżyserów i wkraczaniu do kinematografii nowych technologii.

Rz: Amerykańscy „Bogowie ulicy", serbski „Klip", polska „Drogówka". Hollywoodzki mainstream i europejskie kino z ambicjami. Różne filmy, kraje, a wszystkie wykorzystują efekt amatorskiej kamery, nagrań z komórek. Nowa moda czy demokratyzacja technologii?

Mariusz Grzegorzek: To, czy coś jest mainstreamowe, czy offowe nie wynika z tego, jakich używa narzędzi, tylko z artystycznej postawy, odwagi, stosunku wobec świata. Istnieje wiele przykładów kina komercyjnego, które epatuje chropowatym obrazem, aby udawać niepokorne ambicje. Jest też wiele niskobudżetowych obrazów operujących zaskakująco luksusową estetyką. Tak naprawdę zaciera się podział na dostępny dla wybranych, profesjonalny sprzęt, który umożliwia robienie „prawdziwych" filmów, i warsztat amatorskiego artysty, którym może co najwyżej nakręcić półprodukt. Nowe techniczne możliwości powodują, że jakość obrazu filmowego jest wyłącznie artystycznym wyborem. Aparatem cyfrowym za 10 tysięcy złotych, czyli prawie za darmo, był kręcony serial „Dr...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9447

Wydanie: 9447

Spis treści

Życie Warszawy

Zamów abonament