Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nowa niemiecka tożsamość

29 czerwca 2013 | Plus Minus | Magdalena Gawin
Większość to Żydzi – mówi bohater filmu odgrywający rolę AK-owca. Tym tłumaczy, dlaczego partyzanci nie uwalniają więźniów z transportu do obozu koncentracyjnego
źródło: Plus Minus
Większość to Żydzi – mówi bohater filmu odgrywający rolę AK-owca. Tym tłumaczy, dlaczego partyzanci nie uwalniają więźniów z transportu do obozu koncentracyjnego
źródło: Plus Minus
Niemieccy żołnierze wchodzą do polskiego miasteczka
źródło: NAC
Niemieccy żołnierze wchodzą do polskiego miasteczka
W Generalnej Guberni odbywały się pierwsze masowe egzekucje
źródło: NAC
W Generalnej Guberni odbywały się pierwsze masowe egzekucje
Adolf Hitler odbiera defiladę zwycięstwa w Warszawie 5 października 1939 roku
źródło: NAC
Adolf Hitler odbiera defiladę zwycięstwa w Warszawie 5 października 1939 roku

Wycinanie mordów na ludności cywilnej w okupowanej Polsce z niemieckich podręczników, pomijanie milczeniem Powstania Warszawskiego z blisko 200 tysiącami cywilnych ofiar nie jest przypadkiem, ale świadomą polityką edukacyjną.

W pierwszych dniach po emisji niemieckiego serialu „Nasze matki, nasi ojcowie" dyskusję w Polsce zdominowały dwa wątki: czy stało się dobrze, że film ten wyemitowała w porze największej oglądalności TVP, oraz sposób ukazania Armii Krajowej jako bandy zwyrodnialców i antysemitów, którzy Żydów „topią jak koty".

Powiedzmy sobie szczerze; film jest słaby, nierzetelny, pełny merytorycznych błędów. Aktorzy grający żołnierzy AK dukają coś monosylabami z twardym niemieckim akcentem, mieszkają w ogromnych ziemiankach niczym żołnierze UPA, na dodatek po lesie paradują z opaskami z czerwonym napisem AK.

W filmie nie zgadza się ani topografia, ani nazewnictwo miejscowości. Chronologia wojenna rozpoczyna się, jak za czasów stalinizmu, od 1941 roku, czyli od napaści Niemiec na ZSRR. A jednak stało się dobrze, że polski widz miał okazję zobaczyć film, który został obejrzany przez 20 milionów Niemców i kupiony przez wiele zagranicznych stacji telewizyjnych na całym świecie.

Pomost międzygeneracyjny

Producent filmu – telewizja publiczna ZDF – zachęcał, aby przed odbiornikami telewizorów gromadziły się różne pokolenia Niemców. Główną cechą obrazu „Nasze matki, nasi ojcowie" jest misyjność. Wyraża się, zgodnie z tytułem filmu, w wysiłku stworzenia generacyjnego pomostu nad przepaścią...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9574

Wydanie: 9574

Zamów abonament