Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Brak szkody nie miał znaczenia

01 sierpnia 2013 | Dobra Firma | Zygmunt Dymczak

Zmniejszenia kary umownej pozwany przedsiębiorca może żądać, gdy jest ona rażąco wygórowana

Zamawiający w postępowaniu o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego zawarł umowę w sprawie sprzedaży i dostarczenia artykułów eksploatacyjnych do sprzętu biurowego.

Wykonawca dostarczył kilka wadliwych sztuk tonerów. Zamawiający złożył trzy reklamacje i wezwał wykonawcę do usunięcia uszkodzeń zgodnie z umową w terminie 3 dni od doręczenia reklamacji. Z powodu braku towaru w magazynie wykonawca wymienił tonery po trzech tygodniach. Zamawiający naliczył karę umowną za trzy tygodnie opóźnienia w wysokości 20 tys. zł i dodatkową karę w wysokości 10 tys. zł z uwagi na trwające dłużej niż 14 dni opóźnienie w wymianie wadliwych artykułów.

Łącznie zamawiający naliczył wykonawcy 30 tys. zł kary i wezwał wykonawcę do zapłaty na piśmie. Wykonawca odmówił zapłaty 30 tys. zł kary za opóźnienie w wykonaniu zobowiązań polegających na dostarczeniu niewadliwych tonerów i z tytułu opóźnienia w ich wymianie przekraczającego 14 dni. Zamawiający skierował sprawę do sądu, domagając się 30 tys. zł. Skuteczność postanowienia umowy kreującego obowiązek zapłaty kary podlega ocenie na podstawie art. 483 i art. 484 kodeksu cywilnego.

Niezgodność z zasadami...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9602

Wydanie: 9602

Spis treści
Zamów abonament