Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zakaz reklamy aptek szkodzi pacjentowi

04 grudnia 2013 | Kraj | Katarzyna Nowosielska
Prof. Elżbieta Traple: – Zakaz reklamy narusza podstawowe swobody prawa unijnego
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Prof. Elżbieta Traple: – Zakaz reklamy narusza podstawowe swobody prawa unijnego
Dr Leszek Borkowski: – Chory musi mieć informacje, gdzie i jakie leki kupować
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Dr Leszek Borkowski: – Chory musi mieć informacje, gdzie i jakie leki kupować
Dr Mirosław Gronicki: – Przepisy nie przyniosły zamierzonych efektów
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Dr Mirosław Gronicki: – Przepisy nie przyniosły zamierzonych efektów
Prof. Witold Kwaśnicki: – Nawet odrobina konkurencji powoduje obniżenie cen leków
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Prof. Witold Kwaśnicki: – Nawet odrobina konkurencji powoduje obniżenie cen leków
Prof. Witold Orłowski: – Brak reklamy zachęca do tworzenia lokalnych monopoli
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Prof. Witold Orłowski: – Brak reklamy zachęca do tworzenia lokalnych monopoli
Andrzej Sadowski: – W tym roku uległo likwidacji 1030 aptek,  w przyszłym zniknie kolejnych 300
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Andrzej Sadowski: – W tym roku uległo likwidacji 1030 aptek, w przyszłym zniknie kolejnych 300
Współorganizator debaty
źródło: Rzeczpospolita
Współorganizator debaty

Placówki farmaceutyczne podnoszą ceny medykamentów, 
bo państwo ograniczyło ich konkurencję. Ale traci nie tylko konsument.

Od prawie dwóch lat apteki w Polsce nie mogą się reklamować. Wszystko przez to, że Sejm, przyjmując w 2011 r. ustawę refundacyjną, znowelizował jednocześnie prawo farmaceutyczne. Dodał do niego art. 94a. Zgodnie z nim apteki nie mogą informować o swojej działalności i zachęcać tym samym pacjentów do zakupów leków. Farmaceuci mają tylko prawo przekazywać obywatelom  dane  o tym, gdzie są zlokalizowane apteki i w jakich godzinach otwarte.

Przepis do dziś wywołuje wiele kontrowersji. Ma daleko idące konsekwencje ekonomiczne  zarówno dla aptekarzy, jak i pacjentów.  Były one przedmiotem  debaty w „Rz": „Czy zakaz reklamy leży w interesie pacjenta?".

–Państwo, wprowadzając zakaz reklamy, wyrządziło pacjentom krzywdę. Apteki, nie mogąc ze sobą konkurować, podwyższają ceny leków dostępnych bez recepty. Bo te przepisywane przez lekarza i tak mają urzędowo ustalane ceny – mówił dr Leszek Borkowski, prezes Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych.

Znikające korzyści

Jeszcze przed dwoma laty w wielu aptekach funkcjonowały programy opieki farmaceutycznej. Każdy pacjent mógł dostać poradę od farmaceuty. Ten ostatni znał bowiem historię lekową chorego. Zakaz reklamy doprowadził jednak do tego, że programy zniknęły z aptek.

– Na Wydziale Farmacji Uniwersytetu Jagiellońskiego naukowcy...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9706

Wydanie: 9706

Spis treści

Rzecz o biznesie

Zamów abonament