Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Genialni dziwacy z Ameryki

22 lutego 2014 | Kultura | Barbara Hollender
źródło: AFP
Oscar Isaac (na zdjęciu z gitarą) odtwórca głównej roli w „Co jest grane, Davis?” to nowe, aktorskie odkrycie braci Coenów
źródło: Alison Rosa ©2012 Long Strange Trip LLC
Oscar Isaac (na zdjęciu z gitarą) odtwórca głównej roli w „Co jest grane, Davis?” to nowe, aktorskie odkrycie braci Coenów
Barton Fink (1991)
źródło: materiały prasowe
Barton Fink (1991)
Fargo (1996)
źródło: materiały prasowe
Fargo (1996)
To nie jest kraj dla... (2007)
źródło: materiały prasowe
To nie jest kraj dla... (2007)
Tajne przez poufne (2008)
źródło: materiały prasowe
Tajne przez poufne (2008)

Film | Na ekrany wchodzi „Co jest grane, Davis?". Bracia Coen znów proponują niekonwencjonalną, poruszającą historię - pisze Barbara Hollender.

Barbara Hollender

Filmy o muzykach często mają podobny schemat. Sława, piękne dziewczyny, seks, rozhisteryzowani fani, wybujałe ambicje, często wysoka cena za sukces i styl życia – narkotyki, alkohol, załamania nerwowe, a potem wstawanie z upadku. Ale tak jest, dopóki za opowieść o show-biznesie nie zabiorą się bracia Coen.

„Co jest grane, Davis?" to film o człowieku, któremu mimo ewidentnego talentu nie udaje się zaistnieć na amerykańskiej scenie artystycznej na początku lat 60. Kamera towarzyszy Llewynowi Davisowi przez tydzień potwornego miotania się. Facet nie ma domu i grosza, sypia na kanapach u przyjaciół albo u byłej dziewczyny. Śpiewa smutne ballady w stylu Boba Dylana. Absolutnie urzekające. Ale to jeszcze nie jest czas takich utworów. Menedżer z niesmakiem każe mu zabrać pudło z niesprzedanymi płytami, od znanego agenta usłyszy: „Fortuny się na tym zrobić nie da".

– Mnie taka historia interesuje bardziej niż zapis triumfu – mówi Ethan Coen.

Widz wie, że za chwilę muzyka folkowa odniesie sukces, że wyobraźnią słuchaczy zawładną Bob Dylan, Joan Baez czy Joni Mitchell, a hymnem pokolenia staną się „Blowin' in the Wind" i „Like a Rolling Stone". Llewyn Davis gra i śpiewa jak oni. Ale trafia na mur. Coenowie opowiadają o rozwianych marzeniach, rozczarowaniu. O artyście który nie ma już siły walczyć.

„Co jest grane,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9771

Wydanie: 9771

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament