Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nasze ciała boleśnie obnażone

30 sierpnia 2014 | Kraj | Monika Małkowska
Alina Szapocznikow, „Popiersie bez głowy”, 1968, poliester, poliuretan
autor zdjęcia: J. Gładykowski
źródło: NGS
Alina Szapocznikow, „Popiersie bez głowy”, 1968, poliester, poliuretan
Sigalit Landau, „Kolczaste hula-hop”, 2000, wideo
źródło: dzięki uprzejmości artystki
Sigalit Landau, „Kolczaste hula-hop”, 2000, wideo
Jacek Malinowski, „Halfawoman”, 2000, wideo
źródło: Narodowa Galeria Sztuki
Jacek Malinowski, „Halfawoman”, 2000, wideo
Santiago Sierra, „250-centymetrowa linia wytatuowana na sześciu opłaconych osobach”, 1999, wideo
źródło: dzięki uprzejmości artysty
Santiago Sierra, „250-centymetrowa linia wytatuowana na sześciu opłaconych osobach”, 1999, wideo
Marina Abramović, „Nude with Skeleton”, 2005, wideo
źródło: LIMA, dzięki uprzejmości artystki
Marina Abramović, „Nude with Skeleton”, 2005, wideo
Samuel Beckett, „Quad  I + II”, 1981, wideo
źródło: dzięki uprzejmości artystki
Samuel Beckett, „Quad I + II”, 1981, wideo
Vanessa Beecroft, „VB55”, 2005, wideo
źródło: dzięki uprzejmości Sadie Coles HQ, Londyn
Vanessa Beecroft, „VB55”, 2005, wideo
Sarah Lucas, „Leżak nr 2”, 2011, instalacja
źródło: dzięki uprzejmości SWR i Suhrkamp Verlag
Sarah Lucas, „Leżak nr 2”, 2011, instalacja

Sztuka | Wystawa „Corpus" w Zachęcie dotyczy biologii ciała i cielesnych doznań. Otwarcie w poniedziałek - pisze Monika Małkowska.

To nie jest rzecz o fizycznym pięknie.

Pokaz zatytułowany „Corpus" idzie pod prąd popkulturowych miraży. Nie dostarcza wizualnych podniet, pokus i przyjemności. Otwiera nam „oczy szeroko zamknięte". Dotyka tego, o czym na co dzień staramy się nie myśleć: opowiada o materii, jaką jest ludzkie ciało. Materii w ciągłym procesie, łatwo ulegającej destrukcji, żyjącej ku nieuchronnej śmierci,  by przywołać sformułowanie Martina Heideggera. Do tej wystawy potrzebna jest... odwaga. I dojrzałość.

Dwudziestu trzech artystów uczestniczących w wystawie „Corpus", przygotowanej przez kuratorkę Marię Brewińską, obnaża nasze ciała. Rozbiera je w sensie dosłownym, podsuwając pod oczy prawdę o mankamentach tego doczesnego „opakowania" naszej duszy. Jeżeli wierzymy w jej  posiadanie. Ateista powie: ciało to pojemnik energii. A także  siedlisko myśli, uczuć, zmysłowych wrażeń.

Współczesna sztuka zaczęła postrzegać ciało jako narzędzie w połowie lat 50. Od tamtego czasu nagość zaczęła znaczyć co innego niż w minionych epokach. Aspekty estetyczne,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9928

Wydanie: 9928

Zamów abonament