Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Naciski na podwładnych to powszechny problem

13 stycznia 2015 | Administracja | Katarzyna Wójcik
źródło: materiały prasowe

Postawę asertywną najtrudniej zachować, gdy szefowie naciskają na podwładnych. Gdy urzędnicy są zmuszani do postępowania niezgodnie z systemem swoich wartości.

Rz: Czy urzędnikowi przydaje się asertywność?

Małgorzata Skawińska: Oczywiście i to bardziej niż w firmie prywatnej. Co istotne, asertywność to coś więcej niż sztuka grzecznego odmawiania.

To czym jest asertywność?

To umiejętność wychodzenia z godnością z trudnych sytuacji. Z godnością, czyli bez naruszenia wartości, w które się wierzy, ale też z poszanowaniem drugiej strony. Asertywność to obrona własnych praw w sytuacjach społecznych, a zachowanie asertywne polega na uznawaniu, że jest się tak samo ważnym jak inni; na reprezentowaniu własnych interesów z uwzględnieniem interesów drugiej osoby. Chodzi o nieantagonizowanie stron.

W jakich sytuacjach urzędnikowi przydaje się asertywność?

Jest ich całe spektrum – począwszy od problemów ze współpracownikami, którzy wykorzystują bardziej uczynne osoby, przez nieumiejętność krytykowania podwładnych, po naciski szefów.

Urzędy są specyficznym środowiskiem. Panują tam inne relacje niż w firmach prywatnych. Zdarza się, że ludzie w tym samym urzędzie pracują 30 lat. Bardzo...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10038

Wydanie: 10038

Spis treści
Zamów abonament