Siedem grzechów głównych przy wdrożeniach CRM
Nowy system może przynieść wiele korzyści, jeśli przestrzega się podstawowych zasad. katarzyna kucharczyk
Coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce decyduje się na wdrożenie systemu klasy CRM (Customer Relationship Management). Usprawnienie procesu obsługi klienta, spadek kosztów i wzrost efektywności biznesu to tylko niektóre korzyści płynące z jego posiadania. Globalny rynek tego typu narzędzi w 2015 r. wart był ponad 26 mld dol. – szacuje firma Gartner. Z roku na rok rośnie w tempie dwucyfrowym. Wprawdzie zdecydowana większość firm jest zadowolona z działania CRM, ale spory odsetek projektów nadal kończy się porażką.
Konkurencja się zaostrza
Eksperci przestrzegają, że błędem jest sprowadzanie CRM do roli notatnika. – Kluczem do sukcesu jest wdrażanie tego typu rozwiązań tak, by angażowały potencjalnego klienta, a dla sprzedawcy były ułatwieniem, a nie kolejnym obowiązkiem – podkreśla Arkadiusz Sikora, dyrektor sprzedaży aplikacji w Oracle Polska.
Nowoczesne rozwiązania CRM dają olbrzymie możliwości, ale należy wybrać i skupić się na tych najbardziej pasujących do danego przedsiębiorstwa. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że rynek szybko się rozwija i tradycyjne podejście do CRM nie jest już wystarczające. Na znaczeniu zyskuje spersonalizowana komunikacja i internet rzeczy.
Jak wynika z badań firmy Capterra „CRM industry User Research Report", głównym powodem braku satysfakcji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta