Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Na wsi o sztuce nie rozmawiam

23 września 2017 | Plus Minus | Małgorzata Piwowar
Leon Tarasewicz, artysta malarz.
autor zdjęcia: Maciej Zaniewski
źródło: Dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Leon Tarasewicz, artysta malarz.
Leon Tarasewicz, Bez tytułu, 1995, olej, płótno, 130 x 190 cm.
źródło: Agata i Erazm Ciołkowie z kolekcji Krzysztofa Musiała/dzięki uprzejmości Galerii ATak
Leon Tarasewicz, Bez tytułu, 1995, olej, płótno, 130 x 190 cm.

Kolor jest częścią życia jak jedzenie. Prymitywne cywilizacje – jak blok kraju komunistycznego – nie miały kolorów, gdyż nie miały chemii na wysokim poziomie, nawet ubranka dla dzieci były szarobure. Na podstawie błękitu widzisz, czy masz do czynienia z cywilizacją na wysokim poziomie czy prymitywną.

Rz: Pańska wystawa, którą można było niedawno obejrzeć w Supraślu, została usytuowana w tamtejszej Akademii Supraskiej w Domu Pielgrzyma. Skąd ten wybór?

Leon Tarasewicz, artysta malarz: Cieszę się, bo to miejsce z wielką historią. Supraska ławra była jednym z trzech największych ośrodków duchowo-intelektualnych Wielkiego Księstwa Litewskiego. Jak głosi legenda, zakonnicy szli za krzyżem z dzisiejszego Gródka i tam, gdzie się zatrzymał krzyż, i oni się zatrzymali. Na tej właśnie górze stoi dzisiaj klasztor w Supraślu. Najpierw mnisi schodzili się na modlitwę do drewnianej cerkwi w Gródku, pierwszej na tym terenie chrześcijańskiej świątyni, która postawiona została w 1498 roku. Potem, w 1501 roku zaczęto budowę cerkwi w Supraślu. To unikatowy przykład architektury bizantyńsko-gotyckiej cerkwi mającej funkcje obronne. W środku znajdują XVI-wieczne freski, jedyny tej klasy przykład malarstwa rzymskiego na polskich ziemiach. To cud, że po tylu burzach dziejowych klasztor znowu funkcjonuje. Teraz potrzeba co najmniej czterech pokoleń ciężkiej pracy i modlitwy, żeby był na bardzo wysokim poziomie, jak kiedyś.

Na wejście do wystawy spoglądała też ikona Jerzego Nowosielskiego, a z drugiej strony budynku w Muzeum Ikon jest ich na czasowej wystawie jeszcze więcej. To ważny kontekst?

Tak, bo wyrosło już młode pokolenie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10860

Wydanie: 10860

Zamów abonament