Pakiet przewozowy narzędziem zwalczania szarej strefy
TRANSPORT TOWARÓW | Od 18 kwietnia 2017 roku na część przedsiębiorców mocą ustawy z 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów nałożone zostały dodatkowe obowiązki administracyjne związane z monitorowaniem przewozu niektórych towarów.
Regulacje te, zwane potocznie pakietem przewozowym, wprowadziły obowiązek rejestrowania w specjalnie stworzonym do tego celu systemie elektronicznym, poszczególnych wysyłek określonych towarów. Niestosowanie się do tych obowiązków zagrożone jest wysokimi karami i może powodować okresowe trudności w prowadzeniu działalności. Po ponad roku obowiązywania wymienionych regulacji ustawodawca zdecydował się na ich nowelizację, rozszerzając zakres pakietu na przewóz towarów koleją oraz doprecyzowując niektóre wątpliwe przepisy.
Jaki był główny cel
Zgodnie z deklaracjami ustawodawcy celem wprowadzenia pakietu przewozowego była chęć ograniczenia nieprawidłowości w obrocie tzw. „towarami wrażliwymi" (m.in. paliwa płynne, alkohol skażony oraz susz tytoniowy), w którym najczęściej dochodzi do nadużyć w rozliczaniu podatku akcyzowego czy podatku VAT. W szerszym ujęciu wprowadzone narzędzie jest jednym z elementów, obok pakietu paliwowego, Jednolitego Pliku Kontrolnego czy mechanizmu podzielonej płatności, zwalczania szarej strefy i tzw. luki w VAT.
Obowiązki na gruncie pakietu przewozowego sprowadzają się zasadniczo do zgłaszania przewozu określonych towarów w specjalnie do tego celu utworzonym rejestrze zgłoszeń SENT za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Wymóg rejestracji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta