Tablica z kodami QR o alergenach w kanapkach nie wystarczy
Informacje o substancjach lub produktach powodujących alergie lub reakcje nietolerancji powinny znajdować się w miejscu, do którego konsumenci mają bezpośredni niczym nieskrępowany dostęp.
Przypomniał o tym w niedawnym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny. Sprawa dotyczyła kary pieniężnej, jaką na jedną z restauracji typu fast-food serwującej kanapki, nałożyła inspekcja handlowa.
Kara w wysokości 500 zł była efektem kontroli podczas której ujawniono, że lokal w niewłaściwy sposób informował klientów o składnikach alergennych występujących w glutenie zawartym w pszenicy i jęczmieniu. Stwierdzono, że informacje co prawda znajdowały się w restauracji, ale nie były one bezpośrednio dostępne dla konsumentów. Umieszczono je bowiem w formie tablicy z kodami QR.
Kody QR (Quick Response, czyli szybka odpowiedź) można zobaczyć w prasie, reklamach telewizyjnych czy nawet na billboardach. Zasady ich działania są proste: wystarczy przy użyciu urządzeń mobilnych zeskanować kod QR, aby błyskawicznie przenieść się na wybraną stronę internetową.
Na wywieszce, w katalogu
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego trafiło odwołanie przedsiębiorcy od nałożonej kary stwierdził, iż udostępnienie kodu QR, którego odczytanie bez użycia odpowiedniego urządzenia elektronicznego i stosownego oprogramowania nie jest możliwe oraz przekazanie ustne informacji przez personel restauracji nie można uznać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta