R. p. o. sygnalizuje
R. p. o. sygnalizuje
Klient w banku
Najwłaściwszą drogą dochodzenia swoich praw przez klientów, którzy uważają, że zostały one naruszone przez banki, jest droga sądowa -- pisze Krzysztof Baburski, wiceprezes Narodowego Banku Polskiego, do prof. Tadeusza Zielińskiego. Rzecznik praw obywatelskich występował do prezesa NBP w sprawie obciążania obywateli skutkami błędów popełnianych przez pracowników bankowych.
Jednakże nadzór bankowy nie dysponuje informacjami pozwalającymi na ocenę skali tego zjawiska. Należałoby bowiem skontrolować zawierane umowy, znaleźć w nich błędy popełnione przez pracowników banków i ocenić, czy ich skutki bank przerzucił na klienta. Przerasta to możliwości nadzoru bankowego. NBP nie ma także możliwości podejmowania interwencji w każdej indywidualnej sprawie między bankiem a jego klientem. W takich razach pozostaje jedynie sąd.