Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nagrobki

23 grudnia 2008 | Żydzi polscy | Jan Jagielski
Drewniany nagrobek z 1835 r. z cmentarza w Złoczowie (obecnie Ukraina); zdjęcie sprzed 1939 roku
źródło: Zbiory ŻIH
Drewniany nagrobek z 1835 r. z cmentarza w Złoczowie (obecnie Ukraina); zdjęcie sprzed 1939 roku
Macewy z głazów narzutowych na Kresach Wschodnich w Krynkach
źródło: Zbiory ŻIH
Macewy z głazów narzutowych na Kresach Wschodnich w Krynkach
Kurów: cmentarz przy synagodze; zdjęcie sprzed 1931 roku
źródło: Zbiory ŻIH
Kurów: cmentarz przy synagodze; zdjęcie sprzed 1931 roku
Ohel wzniesiony na cmentarzu żydowskim w Górze Kalwarii
źródło: Zbiory ŻIH
Ohel wzniesiony na cmentarzu żydowskim w Górze Kalwarii
Cmentarz w Opocznie, zdjęcie sprzed 1939 roku
źródło: Zbiory ŻIH
Cmentarz w Opocznie, zdjęcie sprzed 1939 roku
Pomnik-lapidarium z odnalezionych nagrobków postawiony na cmentarzu w Sandomierzu przez ocalałych Żydów
źródło: Zbiory ŻIH
Pomnik-lapidarium z odnalezionych nagrobków postawiony na cmentarzu w Sandomierzu przez ocalałych Żydów
Żeliwne nagrobki z lat 70. XIX w. na cmentarzu w Krzepicach
źródło: Zbiory ŻIH
Żeliwne nagrobki z lat 70. XIX w. na cmentarzu w Krzepicach
Kilka tysięcy nagrobków ze zniszczonego cmentarza żydowskiego na Bródnie w Warszawie
źródło: Zbiory ŻIH
Kilka tysięcy nagrobków ze zniszczonego cmentarza żydowskiego na Bródnie w Warszawie
XVIII-wieczny nagrobek w Szczebrzeszynie „uratowany” przez drzewo rosnące na cmentarzu
źródło: Zbiory ŻIH
XVIII-wieczny nagrobek w Szczebrzeszynie „uratowany” przez drzewo rosnące na cmentarzu

Ustawianie nagrobków na mogile zmarłego sięga starożytności. Księga Rodzaju 35,20 podaje: „A Jakub postawił na jej grobie pomnik. Pomnik ten jest na grobie Racheli po dziś dzień”.

Tradycyjnie uznano, że ustawia się pomnik w pierwszą rocznicę śmierci i jest to powinność religijna. Kształt i forma nagrobka zmieniała się w zależności od czasu i miejsca. Wśród Żydów aszkenazyjskich jest to przeważnie pionowa płyta wykonana z kamienia, drewna, a w XIX w. też i z żeliwa, zakończona prostokątnym, trójkątnym lub półkolistym zwieńczeniem, zwana przeważnie macewą (z hebr. nagrobek). Epitafium w języku hebrajskim było umieszczone po jej stronie wschodniej.

Zmarłego chowano twarzą w kierunku Jerozolimy, stąd grób i pomnik jest ustawiany na linii wschód – zachód. Macewa jest często podparta z tyłu blokiem kamiennym o prostokątnym lub półkolistym przekroju, bardzo rzadko zdobionym. Do formy macewy nawiązują głazy narzutowe stawiane na grobach na cmentarzach żydowskich północno-wschodniej Polski do XIX w. z powodu braku innego rodzaju kamienia.

Od XVI w. w zwieńczeniu nagrobka pojawiają się zazwyczaj płasko rzeźbione symboliczne przedstawienia imienia, zawodu, zasług zmarłego lub symbole śmierci, smutku, żałoby. Na XVIII-wiecznych pomnikach liczba symboli i ich wielkość powoduje niekiedy brak miejsca na epitafium i trudno określić, czy są to elementy dekoracyjne czy symboliczne przedstawienia. Malowanie nagrobków (dziś w większości niezachowane) nadało im dodatkowo niesamowity, wręcz nierealny nastrój.

Innym typem...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8200

Spis treści
Zamów abonament