Wiedzieć, czego firma potrzebuje
Jak określać zakres obowiązków
Wiedzieć, czego firma potrzebuje
Artykuł 94 kodeksu pracy zobowiązuje pracodawców do zaznajomienia pracowników z zakresem ich obowiązków. Powinno się to odbywać przy zawieraniu umowy, jeszcze przed podjęciem pracy. Sposób realizacji tego oczywistego obowiązku jest ogromnie zróżnicowany. Częstą praktyką jest przydzielenie pracownikowi określonego zespołu zadań typowych i "codziennych" oraz doraźne "dorzucanie" zadań pojawiających się sporadycznie. Odmianą takiego postępowania jest ogólne określenie obszaru działalności, wynikające z nazwy zajmowanego stanowiska, zwłaszcza w odniesieniu do tzw. stanowisk samodzielnych. Innym sposobem zaznajomienia pracownika z jego obowiązkami jest wręczenie mu tzw. zakresu czynności, wyliczającego w sposób szczegółowy przydzielone mu zadania.
Wielu pracodawców, zwłaszcza w niedużych firmach, próbuje ominąć omawiany obowiązek, ogłaszając zasadę: "wszyscy robią wszystko", która w ich mniemaniu upoważnia do zlecenia pracownikom każdego zadania w trybie doraźnym.
Obserwacja wskazuje, że często zakres obowiązków pracowniczych formułowany jest w sposób chaotyczny i przypadkowy. Mam podstawy, by sądzić, że przyczyną takiego stanu jest brak fachowego przygotowania do określenia stanowiska...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta