Kup pralkę i wygraj telewizor
Loteria promocyjna -- nowa gra losowa
Kup pralkę i wygraj telewizor
Zbigniew Drzewiecki
Nowe przepisy znowelizowanej 12 września 1996 r. ustawy z 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych, które wchodzą w życie 1 stycznia 1997 r. , znacząco rozszerzyły pojęcie "gry losowe". Zaliczają do nich loterie promocyjne, które mają niewiele wspólnego z tym, co powszechnie uważa się za gry hazardowe. Mamy tu więc do czynienia z niezwykle istotną zmianą, która wpłynie na szeroki krąg podmiotów gospodarczych, dotychczas nie zainteresowanych grami losowymi. Artykuł jest próbą zaprezentowania instytucji "loterii promocyjnej" i związanej z nią problematyki prawnej.
Przepis art. 2 ust. 1 ustawy z 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych (dalej: ustawa) definiuje gry losowe jako gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Istnieją zatem dwa istotne elementy gry losowej, mianowicie wygraną w formie pieniężnej lub rzeczowej oraz uzależnienie wyniku od przypadku. Równocześnie ustawa w sposób enumeratywny wylicza gry losowe, podlegające jej postanowieniom.
Przed wprowadzeniem loterii promocyjnej lista gier losowych obejmowała 8 pozycji: gry liczbowe, loterie pieniężne, loterie fantowe, gry...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta