Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie tylko stal

03 grudnia 1996 | Nauka i Technika | AJ

Przemysł samochodowy sięga po nowe materiały

Nie tylko stal

Każdy samochód zawiera kilka tysięcy części -- ogromnych i ciężkich, jak blok silnika, ale także maleńkich, jak plastikowa spinka tapicerska. W przemyśle motoryzacyjnym ogromną rolę odgrywa inżynieria materiałowa, bowiem sposób wykonania każdego z tych elementów ma wpływ na cenę pojazdu, komfort jego użytkownia, a w wielu wypadkach -- również na bezpieczeństwo jazdy. Co więcej, przy dobieraniu materiałów konstrukcyjnych inżynierowie muszą brać pod uwagę nie tylko ich cenę oraz realia procesu technologicznego, ale także takie czynniki, jak możliwość ponownego przerobu surowca, ilość energii koniecznej do wyprodukowania określonego elementu, czy wreszcie łatwość utylizacji części nie nadających się do powtórnego wykorzystania.

Klasyczna i niezastąpiona

Choć pierwsze pojazdy miały wiele elementów wykonanych z drewna, to już w pionierskich czasach motoryzacji podstawowym i rozwojowym materiałem konstrukcyjnym stała się bez wątpienia stal. Na przestrzeni lat sposób jej wykorzystania bardzo się zmienił. Do zamierzchłej przeszłości należą ciężkie ramy, do których przykręcano wszystkie elementy nadwozia i układu jezdnego. Stal jest dziś de facto lekkim materiałem strukturalnym. Stało się to...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 929

Spis treści
Zamów abonament