Nie tylko stal
Przemysł samochodowy sięga po nowe materiały
Nie tylko stal
Każdy samochód zawiera kilka tysięcy części -- ogromnych i ciężkich, jak blok silnika, ale także maleńkich, jak plastikowa spinka tapicerska. W przemyśle motoryzacyjnym ogromną rolę odgrywa inżynieria materiałowa, bowiem sposób wykonania każdego z tych elementów ma wpływ na cenę pojazdu, komfort jego użytkownia, a w wielu wypadkach -- również na bezpieczeństwo jazdy. Co więcej, przy dobieraniu materiałów konstrukcyjnych inżynierowie muszą brać pod uwagę nie tylko ich cenę oraz realia procesu technologicznego, ale także takie czynniki, jak możliwość ponownego przerobu surowca, ilość energii koniecznej do wyprodukowania określonego elementu, czy wreszcie łatwość utylizacji części nie nadających się do powtórnego wykorzystania.
Klasyczna i niezastąpiona
Choć pierwsze pojazdy miały wiele elementów wykonanych z drewna, to już w pionierskich czasach motoryzacji podstawowym i rozwojowym materiałem konstrukcyjnym stała się bez wątpienia stal. Na przestrzeni lat sposób jej wykorzystania bardzo się zmienił. Do zamierzchłej przeszłości należą ciężkie ramy, do których przykręcano wszystkie elementy nadwozia i układu jezdnego. Stal jest dziś de facto lekkim materiałem strukturalnym. Stało się to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta