Pracownik zdalny wyręczy swojego zagranicznego pracodawcę
Polski rezydent podatkowy, który z Polski świadczy pracę dla zagranicznej firmy, sam musi naliczać i wpłacać zaliczki PIT oraz złożyć zeznanie roczne. Może także przejąć rolę płatnika składek.
Aby ustalić konsekwencje świadczenia pracy z terytorium Polski dla zagranicznego podmiotu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, trzeba zacząć od analizy, czy pracownik posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce – czyli czy jest polskim rezydentem podatkowym.
Miejsce zamieszkania
Zgodnie z ustawą z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2021 r., poz. 1128 ze zm.; dalej: ustawa PIT), za osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce uważa się osobę, która:
- posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
- przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym (równym w Polsce, na potrzeby PIT, rokowi kalendarzowemu).
Zakładając zatem, że pracownik, który ustalił ze swoim zagranicznym pracodawcą, że pracę będzie świadczyć z miejsca zamieszkania, posiada w Polsce ośrodek interesów życiowych (tu mieszka na stałe, tu koncentruje się jego życie zawodowe i rodzinne), powinien on być traktowany jako polski rezydent podatkowy. W konsekwencji wynagrodzenie, które otrzyma od zagranicznego pracodawcy za pracę świadczoną fizycznie z terytorium Polski, będzie podlegało opodatkowaniu PIT.
Szczególną uwagę należy zwrócić na to, czy taka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta