Kapitan i żywioł przyczyną tragedii
"Jan Heweliusz"
Kapitan i żywioł przyczyną tragedii
Po trwającej ponad pół roku rozprawie Izba Morska w Szczecinie ogłosiła orzeczenie w sprawie okoliczności i przyczyn katastrofy polskiego promu kolejowo-samochodowego "Jan Heweliusz", w czasie której śmierć poniosło 55 członków załogi promu i pasażerów.
Do tragedii, największej w historii polskiej marynarki handlowej, doszło 14 stycznia 1993 roku na Zatoce Pomorskiej w czasie silnego, huraganowego sztormu przekraczającego 12 st. w skali Beauforta.
Zdaniem zespołu orzekającego, którym kierował sędzia Zdzisław Wunsch, bezpośrednią przyczyną zatonięcia statku były błędy kapitana statku i współpracujących z nim członków załogi. Katastrofa nastąpiła, stwierdził, w chwili przekroczenia linii huraganu. Wskutek jego silnego uderzenia w prawą burtę, jednostka przechyliła się niebezpiecznie o 35 stopni na lewą burtę. Przechył powiększał się tak szybko, iż podjęte próby manewru okazały się nieskuteczne. Błędna okazała się również decyzja nieżyjącego kapitana Andrzeja Ułasiewicza w sprawie zmniejszenia szybkości statku, co miało na celu przeczekanie huraganu z jednoczesnym użyciem sterów strumieniowych i operowaniem śrubami napędowymi. Doprowadziło to do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta