Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nieśmiertelne songi

10 lutego 1998 | Kultura | JR EA

ROCZNICA

Stulecie urodzin Bertolta Brechta

Nieśmiertelne songi

Dziś mija sto lat od urodzin Bertolta Brechta. W Niemczech, po zjednoczeniu, dyskusja nad życiem i dziełem tego twórcy ożyła na nowo. Wielu niemieckich historyków literatury i teatru podważa jego dokonania -- wyłączając lirykę i aforystykę. Wskazują na wtórność, częste zapożyczenia, jak też na nieograniczone wykorzystywanie autorskiejpomocy artystycznych sojuszniczek (głównie kochanek) twórcy Berliner Ensamble.

W Polsce szersze zainteresowanie Brechtem zaczęło się od głośnej premiery "Opery za trzy grosze" w Teatrze Polskim w Warszawie (1929 r. ) w reżyserii Leona Schillera. Lata powojenne nie sprzyjały wystawianiu na polskich scenach sztuk Niemców, nawet komunistów. Ponowne kontakty z twórczością sceniczną Brechta datują się u nas od 1952 r. W Krakowie, Warszawie i Łodzi wystąpił wtedy 81-osobowy zespół Berliner Ensamble, który pokazał m. in. "Matkę Courage". Prowadziła go aktorka Helena Weigel, wspaniała odtwórczyni roli Matki Courage, prywatnie żona Brechta.

Pierwszą powojenną premierą Brechta po polsku było "Kaukaskie kredowe koło" w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1954) . Sztukę wyreżyserowała Irena Babel, z Anną Lutosławską w roli głównej.

Satyra...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1306

Spis treści
Zamów abonament