Pasażer bez legitymacji
PRZEJAZDY
Dokument uprawniający czy poświadczający
Pasażer bez legitymacji
MARIAN SZCZęCH
Kontrowersyjną kwestię związaną z kontrolą biletów jest ocena, czy brak w chwili kontroli odpowiedniego dokumentu pozbawia prawa do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu. Innymi słowy, czy przewoźnik może uważać takiego pasażera za jadącego bez ważnego biletu i pobierać od niego należne z tego tytułu opłaty.
Z praktyki wiadomo, że tak często bywa. Nieposiadanie przy kontroli odpowiedniej legitymacji, a nawet tylko odpowiedniej pieczątki czy podpisu jest zazwyczaj powodem odmowy korzystania z uprawnień do ulgowego lub bezpłatnego przejazdu. W dodatku podróżny, który usunie te braki, rzadko może liczyć na zwrot dodatkowych opłat. Przewoźnik powołuje się na stan faktyczny stwierdzony w czasie kontroli i najczęściej nie widzi podstaw do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Czy jest to zgodne z prawem?
Art. 774 kodeksu cywilnego stanowi: "Przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy". Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 ustawy z 15 listopada 1984 r. -- Prawo przewozowe (Dz. U. nr 53, poz. 272 ze zm. ): "Umowę przewozu zawiera się przez nabycie biletu za przejazd lub spełnienie innych określonych przez przewoźnika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta