Brak nie tylko pieniędzy
Jak finansować budowę autostrad?
Brak nie tylko pieniędzy
17 stycznia w Łodzi spotkają się przedstawiciele województw, na terenie których będą budowane autostrady. W czasie spotkania wicewojewoda wrocławski Andrzej Jamrozek zamierza przedstawić krytyczną ocenę finansowania autostrad w systemie koncesyjnym i zaprezentuje rozwiązania finansowe, które nie angażując środków budżetowych zapewniłyby rentowność inwestycji autostradowych.
-- Program budowy autostrad w Polsce, tzw. BOT (build, operate, transfer-budowa, użytkowanie i przekazanie) z lipca 1993 zakłada, że będą one finansowane w systemach agencyjno-rządowym i koncesyjnym. Pierwszy z nich oparty jest na finansowaniu z budżetu państwa (źródłem finansowania będą zarówno dotacje budżetowe, jak i pożyczki bankowe) . Ta formuła nie budzi zastrzeżeń, chociaż wiadomo, że będzie to obciążenie dla i tak napiętego budżetu -- uważa A. Jamrozek.
Zabraknie chętnych
Zastrzeżenia A. Jamrozka budzi przede wszystkim finansowanie w systemie koncesyjnym, który ma umożliwić budowę ok. 1600 km autostrad przewidzianych w planach rządowych. Założenia tego systemu -- prawo inwestora do eksploatacji przez określony czas, najczęściej 30 lat, a później konieczność nieodpłatnego przekazania autostrady państwu -- skłaniają do wniosku, że na przeprowadzenie inwestycji opartych na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)