Chude lata na własne życzenie
Tranzyt kolejowy
Chude lata na własne życzenie
Kolej przewiozła w ub. roku 63 mln ton ładunków w eksporcie, imporcie i tranzycie. Ok. 27 proc. przewozów stanowią przewozy międzynarodowe. Na nich zarabia się najlepiej. Tranzyt towarowy, stanowiący 2, 5 proc. pracy przewozowej PKP, przynosi przedsiębiorstwu 9 proc. wpływów (w ub. r. 120 mln USD) . Zdaniem dyrektora naczelnego Biura Handlowego Towarowego (NBHT) Dyrekcji Generalnej PKP, Jana Tymoszuka, kolejowa "towarówka" należy do najtańszych sposobów zarabiania dewiz (dolar -- kilka tysięcy) .
W "tłustych" latach w tranzycie przewoziliśmy koleją ponad 12 mln ton rocznie. Potem -- mniej:
1990 r. -- 7, 8 mln ton, 1991 r. -- 4, 2 mln ton, 1993 r. -- 3, 9 mln ton.
Liczymy na ładunki białoruskie
Niemal do zera spadły przewozy do i z Węgier. Przewoziliśmy kiedyś Węgrom średnio rocznie ok. 1--1, 5 mln ton towarów. Zaczęli jednak korzystać z portów jugosłowiańskich. Przy rozliczeniach w rublach transferowych tranzyt przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)