Dług publiczny stanowi zagrożenie
W Polsce nie można automatycznie stosować kryteriów z Maastricht
Dług publiczny stanowi zagrożenie
Duży dług publiczny stanowi istotne zagrożenie stabilizacji makroekonomicznej. Taką opinię wyrazili m. in. twórcy traktatu z Maastricht:zgodnie zzapisanymi wnim kryteriamikonwergencji relacja zadłużenia sektora rządowego do produktu krajowego brutto nie może przekroczyć 60 procent.
W 1997 roku w Polsce wielkość ta osiągnęła poziom 48 procent, co może napawać optymizmem. Jest to jednak optymizm pozorny, wnikający zbezpośredniego przenoszenia kryteriów odnoszących się do krajów oustabilizowanej gospodarce na grunt Polski -- kraju doświadczającego transformacji.
Dlaczego tych kryteriów nie powinno się przenosić bezpośrednio? Przede w szystkim brakuje spójności pomiędzy definicjami długu stosowanymi w Polsce iw Unii Europejskiej. Metodologia wyznaczania zadłużenia stosowana obecnie w Polsce zaniża jego wartość. W ujęciu prezentowanym przez Ministerstwo Finansów dług ogranicza się wyłącznie do zadłużenia budżetu państwa, pomijając inne podmioty sektora publicznego, tj. samorządy lokalne, fundusze celowe. Przykładowo, oznacza to, iż nie są brane pod uwagę emisje obligacji komunalnych ikredytowanie gmin w bankach. Obecnie nie jest to problem na dużą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta