Romantyczna reforma
OŚWIATA
Romantyczna reforma
MARTA ZAHORSKA
Stało się. Na ostatnim posiedzeniu przed wakacjami Sejm opowiedział się za reformą oświaty, awłaściwie za dwoma jej elementami: reformą organizacyjną systemu szkolnego (powołanie gimnazjów od 1 września 1999) ireformą zarządzania ( zwiększenie kompetencji samorządów terytorialnych i objęcie przez nie poza szkołami popdstawowymi także szkół średnich) .
Zgodnie z założeniami inicjatorów zmian ma ona przyczynić się do: upowszechnienia szkolnictwa średniego iwyższego, zwiększenia równości szans ipodwyższenia jakości nauczania. Inicjatorzy zmian uzasadniają, że dzięki stworzeniu gimnazjum powszechna edukacja zostanie wydłużona o jeden rok. Decyzję o wyborze szkoły średniej, która ma ogromne znaczenie dla dalszej kariery zawodowej, będą podejmować szesnastolatki, anie jak dotąd piętnastolatki. Ponadto rozdzielenie gimnazjum od szkoły podstawowej ujednolici grupy wiekowe, co ułatwi pracę wychowawczą idydaktyczną w szkołach. Gimnazjum ma stworzyć nowy styl pracy, stymulujący rozwój dzieci, tak by im ułatwić przejście do dalszych etapów szkolnej nauki na poziomie średnim anastępnie wyższym. Szkoła średnia ma być krótsza, ale licea prowadzące do matury mają obejmować 80 proc. młodzieży, anie jak obecnie 60 proc. Większa grupa maturzystów to zarazem większa liczba...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta