Emerytura stratoszpiega
Pożegnanie Blackbirda
Emerytura stratoszpiega
GRZEGORZ MAZUROWSKI
Najszybszy na świecie seryjny samolot rozpoznawczy (czytaj: szpiegowski) SR-71 Blackbird, zostanie ostatecznie wycofany ze służby w Siłach Powietrznych USA -- ogłoszono niedawno.
Blackbird, jeden znajbardziej niezwykłych samolotów świata, po raz drugi odchodzi na emeryturę, tym razem już ostatecznie. Skonstruowany w latach zimnej wojny, aby szpiegować "imperium zła", po jej zakończeniu w roku 1989 został wycofany jako zbyt drogi. Dwa egzemplarze, przywrócone do służby w 1995 roku na polecenie Kongresu, teraz wycofywane są z linii. W użyciu pozostaną zatem tylko dwa Blackbirdy, uczestniczące w cywilnych badaniach nad lotami na dużych wysokościach, prowadzonych przez amerykańską agencję kosmiczną NASA. Rozpoznawczą funkcję Blackbirdów przejęły mniej wyrafinowane samoloty TR-1 (zmodernizowane U-2) isatelity, które w warunkach pokojowych sprawdzają się wystarczająco, asą owiele tańsze w eksploatacji.
Na zlecenie CIA
Barwna historia Blackbirda sięga końca lat pięćdziesiątych, kiedy to rozwój technik rakietowych zagroził bezkarnym lotom szpiegowskich maszyn U-2 nad terytorium ZSRR. Gdy 1 maja 1960 roku era U-2 zakończyła się głośnym incydentem zestrzelenia nad Swierdłowskiem maszyny Francisa G. Powersa, w kalifornijskich zakładach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta